Annons

Montera dieselbox i Santa Fe 2.2 CRDI aut -07

1
Hej
Någon som har erfarenhet av att montera in en effektbox i Santan. Har precis köpt en som ska ge 203 hk 437nm i stället för 155 hk 343nm i original..

Man ska montera kabeln på commonrailröret. Då måste motortäckkåpan bort och jag undrar då om man måste demontera intercoolern för att kunna göra detta??

Var på commonrailröret sitter kontakten?

Någon som vet?

Någon som har erfarenhet av effektboxar på Santa Fe, hur nöjda, märke på box osv.

Tack! :D
Annons

4
På min räcker det att ta bort dom 2st sexkantsskruvarna i framkant som håller plastkåpan över motorn. Dra upp kåpa lite och du kommer åt kontakten.
max 5 min jobb!

//The Kurv
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R M6 Comfort+ 2012
Hänger med ibland: Hobby 720 Ukfe -10

5
Lenn98 skrev:Får man verkligen 50 hk och 100 nm mera vrid med en box?
Jag fick ut 20 hk och 50 nm ur den box som anses vara marknadsledande i min bil, se mer på http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2916 som innehåller mätkurvor.
Att få ut 50 hk och 100 nm vill jag se som mycket svårt tills annat bevisas.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

6
kurvan skrev:På min räcker det att ta bort dom 2st sexkantsskruvarna i framkant som håller plastkåpan över motorn. Dra upp kåpa lite och du kommer åt kontakten.
max 5 min jobb!

//The Kurv
Detta var precis det jag ville veta!

Tack ska genast prova i morgon bitti!

Vilken box instalerade du och är du nöjd?

7
kan nog säga att det är då ingen omöjlighet o få ut dom effekterna, vet om bland annat att när när jag vässade t5an, o ökade ladddtrycket ifrån 0,45 till 1,2 bar, tjännade väldigt väldigt mycket i hk o vrid, o räknar man på den så kallade morotsstickan så Så fick jag 75 extra hk då.=).

O kan även hänvisa där gt center i skellefteå, har chippat en lastmaskin, o ifrån 120 hk till 165-170 hk.

Så omöjlighet är det då inte, kan jag lova. :D

Finns en bra sak som jag brukar säga inget är omöjligt.

Det ahr jag bevisat gång på gång på gång.
kör volvo v70 n 2,4t

8
Att öka laddtrycket i turbon är ett enkelt sätt att höja effekten, men det är inte så effektboxarna fungerar.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

9
Det boxen gör ochså är att öka laddtrycket på turbon, fin justera disel insprutningen ja man kan säga att dne fin justerar alla kurver o tändning på den me.
kör volvo v70 n 2,4t

10
Vilken box har du köpt Perast2 ?

Att vässa motorer med ökat laddtryck är ju lätt, men att köra en standardbil med över 150% laddtryck låter inte speciellt vettigt.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

11
Lenn98 skrev:Vilken box har du köpt Perast2 ?

Att vässa motorer med ökat laddtryck är ju lätt, men att köra en standardbil med över 150% laddtryck låter inte speciellt vettigt.

// Lennart
Har köpt en box från Bestchip. Monterat i dag.

Någon fler som har erfarenhet av trimboxar till Santa Fe eller IX35

12
Kan säga som så att på t5an jag ahde så rullade den hela tiden jaga hde den me så högt laddtryck, ojag byggde om den hela tiden, så på slutet satt det annan downpipe annat avgasytem på den luftfilter.

jag gjorde servicen på den o den bara tuffade o gick hela tiden.

Så det är ingen omöjlighet.

För om mansägerså här, när dom motoroptimerar lastmaskinen jag nämnde, spå ska den ju baar snurra me o timme efter timme.

kan säga som så att den jag kör har vi en påställd disel pump i, den har snurrat nu över 4 tusen rejält hårda timmar, o den har inte sagt ifrån.
kör volvo v70 n 2,4t

13
Att öka laddtrycket med över 150% på en standardbil låter inte vettigt.
Att som svintoleffe gjorde med t5an är en helt annan sak, när man byter tex till ett större avgassystem är det inte i mina ögon någon standardbil något längre.

Att som Bestchip lovar 30% högre effekt och 30% lägre förbrukning för ett pris under 3000kr låter inte helt ok.
Varför utrustar inte alla biltillverkare sina modeller med dessa chip om dessa värden stämmer.Om man får ner förbrukningen med 30% skulle man få flera modeller under miljögränsen på 119g för endast 3000kr.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

14
kan säga som s att jag örde bilen me bara chip hela den hösten o vinter det var mitten på sommaren efter jag byggde vidare, men bilen bara rullade hela tiden.

Det är väldigt enkelt att förklara varför dom ej gör dte för.

Det har me en hel del variabler o göra som me avgasvärden .
plus att dom som tillverkar bilarna har en massa andra krav på sig, o det har inte trim företagen i samma grad.

För det är så här att alla företag plockar först ut ännu me hk ur bilarna sen sänker dom kraften i bilarna till det dom tycker känns säkert. därför kan trim företagen plocka ur ännu mer ur dom.

Bmw säger ofta att man inte kan plocka ur mer hk ur deras bilar, bmw 335, bi turbo, me ett chip o filter på den springer du över 400 hk på dom.

På diseln när du stoppar i box på den, blir det ett riktigt monster.

En kiollega på jobbet kör en volvo d5, den stoppade han i kcr box i, den får han numera o dra 0.35 räknade han o jag ut.

Så omöjlighet är det inte. Det sak man ha i åtanke, o alla siffor jag skrivet vad gälelr mina bilar kan jag backa upp me dokumentation :)
O speciellt på santan, för den är dokumentrad ända ifrån den kom till familjen :)

Sen det me bränsle förbrukningen, jag sänkte den gnksa rejält på t5an.
Först me chippet o sen när dne gick fullt trimmad så körde jag fram o tillbaka till västers o höll hastigheten runt 85 me acc,n på för fullt så drog den 0,64 på slutet.

Så att sänka förbrukningen är absolut inte inga problem gäller bara hur du kör me bilen.

Enbart för att man får mer hk så betyder det inte att bilen blir dyrare o köra för det.

jag märker rejält stor skillnad på santan jag kör nu som r motor optimerad.

Lenn98 skrev:Att öka laddtrycket med över 150% på en standardbil låter inte vettigt.
Att som svintoleffe gjorde med t5an är en helt annan sak, när man byter tex till ett större avgassystem är det inte i mina ögon någon standardbil något längre.

Att som Bestchip lovar 30% högre effekt och 30% lägre förbrukning för ett pris under 3000kr låter inte helt ok.
Varför utrustar inte alla biltillverkare sina modeller med dessa chip om dessa värden stämmer.Om man får ner förbrukningen med 30% skulle man få flera modeller under miljögränsen på 119g för endast 3000kr.

// Lennart
kör volvo v70 n 2,4t