Motorväg, vägarbete; två körfält leds in till ett.
Vissa stannar lydigt i högerfilen, medans andra försöker sig på ett trick och bränner på i vänsterfilen innan man tacklar sig in i högerfilen just innan skärmvagnarna, med tilltagande irritation som följd.
Plötsligt bryter sig en lastbil ut långt bak och lägger sig i jämnhöjd med en kollega, och plötsligt måste alla tuffa på i deras tempo.
Bra? Dåligt? Gör din röst hörd!
Swedefe
Annons
2
Det är väl bra, gäller ju inte bara vid vägarbeten.... Trafiken flyter på bättre, man blir mindre stressad, vi är ju vana att leva i ett kösamhälle (jämför om någon försöker smita före i kön i mataffären) jag tror att det tar längre tid när var och varannan måste bromsa in för att "tvingas" släppa in dessa "självutnämnda gräddfilsåkare"(Men vad som händer sen bakom den andra lastbilen är ju ett kapitel för sig..)
Stahl
Stahl
3
Helt klart är iallafall att framför lastbilarna flyter det bättre, men eftersom det är en mkt kortsiktig lösning tror jag inte på det.
Upplever samma kösyndrom varje dag med växelvis trefilg väg på väg till/från jobbet, tror att bästa sättet är att hålla bra avstånd, så att infarktaspiranterna kan pressa sina (oftast) tjänstebilar lite över gränsen varje gång ytterfilen försvinner.
Den som kör på det viset har ju naturligtvis mer bråttom än alla andra, dvs mkt viktigare jobb ,som man dessutom alldeles otroligt plikttroget inte får komma försent till. Uppenbarligen tillämpas inte flextid hos infarktaspiranterna. Om man sedan tittar på ansiktsuttrycken hos förarna, så begriper man ju att de naturligvis försovit sig, vilken tid på dygnet det än är. 8)
En god vän till mig hävdar att en del människor alltid är försenade pga. att de är födda lite försent, men jag vet inte om det ligger nå'n sanning i det.
Och gällande uppträdandet på hemvägen från jobbet, måste man ju ändå beundra vilken känsla för familjens väl dessa hyperskickliga och helskärpta bilförare måste bära på.
Eftersom de utan att tveka utsätter sina mottrafikanter för risker och fara enbart för att snabbast möjligt komma hem till familjens trygga famn.
(Släpp in idioterna. Njut sedan av att Du själv inte lever i så miserabla förhållanden att DU beter dig som ett svin varje dag utan att ens reflektera över det.)
Upplever samma kösyndrom varje dag med växelvis trefilg väg på väg till/från jobbet, tror att bästa sättet är att hålla bra avstånd, så att infarktaspiranterna kan pressa sina (oftast) tjänstebilar lite över gränsen varje gång ytterfilen försvinner.
Den som kör på det viset har ju naturligtvis mer bråttom än alla andra, dvs mkt viktigare jobb ,som man dessutom alldeles otroligt plikttroget inte får komma försent till. Uppenbarligen tillämpas inte flextid hos infarktaspiranterna. Om man sedan tittar på ansiktsuttrycken hos förarna, så begriper man ju att de naturligvis försovit sig, vilken tid på dygnet det än är. 8)
En god vän till mig hävdar att en del människor alltid är försenade pga. att de är födda lite försent, men jag vet inte om det ligger nå'n sanning i det.
Och gällande uppträdandet på hemvägen från jobbet, måste man ju ändå beundra vilken känsla för familjens väl dessa hyperskickliga och helskärpta bilförare måste bära på.
Eftersom de utan att tveka utsätter sina mottrafikanter för risker och fara enbart för att snabbast möjligt komma hem till familjens trygga famn.
(Släpp in idioterna. Njut sedan av att Du själv inte lever i så miserabla förhållanden att DU beter dig som ett svin varje dag utan att ens reflektera över det.)
4
Kännder mig inte riktigt säker på vad det egenligen är som Swedefe klagar på men så här ser min uppfattning ut om hur man skall bete sig när två körfält går ihop till ett:
Stanna kvar i den fil du redan ligger i. Om du ligger i den fil som upphör längre fram, så bör du ligga kvar i den filen så länge som möjligt.
Det finns ingen anledning att lämna kanske hundratals meter av filen outnyttade, eftersom det bara gör att köslutet hamnar längre bak.
Jag brukar bli tämligen irriterad över att t ex vid en påfart se att många, kanske dom flesta, tränger sig in i kön på den större vägen redan innan påfarten egentligen börjar - och sen ligger det massor av påfartssträcka helt outnyttjat.
Å andra sidan finns det förstås dom som tittar snett på mig när jag själv kör fram till påfartssträckans slut och där visar att jag vill bli insläppt i kön...
/BengtB
Stanna kvar i den fil du redan ligger i. Om du ligger i den fil som upphör längre fram, så bör du ligga kvar i den filen så länge som möjligt.
Det finns ingen anledning att lämna kanske hundratals meter av filen outnyttade, eftersom det bara gör att köslutet hamnar längre bak.
Jag brukar bli tämligen irriterad över att t ex vid en påfart se att många, kanske dom flesta, tränger sig in i kön på den större vägen redan innan påfarten egentligen börjar - och sen ligger det massor av påfartssträcka helt outnyttjat.
Å andra sidan finns det förstås dom som tittar snett på mig när jag själv kör fram till påfartssträckans slut och där visar att jag vill bli insläppt i kön...
/BengtB
5
Frågan är med vilken hastighet Du tar dig till slutet av påfarten? Är den i paritet med övrig trafik eller "klipper" Du ett par extra billängder?Å andra sidan finns det förstås dom som tittar snett på mig när jag själv kör fram till påfartssträckans slut och där visar att jag vill bli insläppt i kön...
6
Självklart kör jag med den hastighet som trafiksituationen medger. Ofta innebär det att jag kör lite fortare än kön och alltså "klipper" ett par extra billängder, men om alla andra använde hela påfarten, vilket är det jag eftersträvar, skulle påfartskön inkl jag själv naturligtvis ha ungefär samma hastighet som kön på huvudvägen.
Om bilisten framför mig får för sig att tränga sig in i huvudkön alldeles för tidigt, så har jag ingen anledning att göra detsamma av det enda skälet att jag av hänsyn till honom/henne inte ska komma några meter längre fram i kön.
Mitt körsätt innebär ju knappast att jag kommer fortare fram till målet, några billängder hit eller dit betyder så lite, så det är inte det jag är ute efter. Syftet med mitt körsätt är enbart att bidra till att påfartens köslut så långt möjligt inte hamnar på den väg påfarten utgår från och därmed i onödan hindrar annan trafik på den vägen.
Mitt resonemang gäller inte bara påfarter utan också andra situationer, t ex då ett vägarbete spärrar den ena av två filer. Kör jag i den fil som inte är spärrad så behåller jag min plats och släpper gärna fram den som vid vägarbetets början behöver komma in i min fil. Kör jag i den andra filen fortsätter jag med den fart som är lämplig fram till avspärrningen, och där förväntar jag mig att bli insläppt, även om jag under tiden passerat någon bil som tidigare låg före mig i min fil.
/BengtB
Om bilisten framför mig får för sig att tränga sig in i huvudkön alldeles för tidigt, så har jag ingen anledning att göra detsamma av det enda skälet att jag av hänsyn till honom/henne inte ska komma några meter längre fram i kön.
Mitt körsätt innebär ju knappast att jag kommer fortare fram till målet, några billängder hit eller dit betyder så lite, så det är inte det jag är ute efter. Syftet med mitt körsätt är enbart att bidra till att påfartens köslut så långt möjligt inte hamnar på den väg påfarten utgår från och därmed i onödan hindrar annan trafik på den vägen.
Mitt resonemang gäller inte bara påfarter utan också andra situationer, t ex då ett vägarbete spärrar den ena av två filer. Kör jag i den fil som inte är spärrad så behåller jag min plats och släpper gärna fram den som vid vägarbetets början behöver komma in i min fil. Kör jag i den andra filen fortsätter jag med den fart som är lämplig fram till avspärrningen, och där förväntar jag mig att bli insläppt, även om jag under tiden passerat någon bil som tidigare låg före mig i min fil.
/BengtB
8
Nu har jag också lagt min röst - tydligen tvärtemot Stahls.
Enligt min uppfattning är det korkat att på det sättet blockera en fil. Låt oss säga att vägarbetet skapar en kö som är en kilometer lång om alla ligger i samma fil. Om även den andra filen används så långt det är möjligt blir kön bara hälften så lång.
/BengtB
Enligt min uppfattning är det korkat att på det sättet blockera en fil. Låt oss säga att vägarbetet skapar en kö som är en kilometer lång om alla ligger i samma fil. Om även den andra filen används så långt det är möjligt blir kön bara hälften så lång.
/BengtB
9
Klagar? Moi? Å herreguuud - är det så himla självklart att jag klagar bara för att bla bla bla bla etc mm osvBengtB skrev:Känner mig inte riktigt säker på vad det egenligen är som Swedefe klagar på...
Nä, jag sympatiserar med dessa lite halvillegala aktioner - även när jag själv skulle kunna rycka åt mig ett par platser i kön; det hela går nämligen ut på att skapa "flow" - att undvika att fylla varje liten lucka med plåt genom att hålla en nåågot lägre hastighet, men att gengäld slippa tvingas till ideliga stopp och igångsättningar - tacksamt vare sig man drar på 40/60 ton eller färdas i manuell Santa Fe med släp...
Däremot märker jag att åtskilliga av mina medtrafikanter upprörs storligen av att typ 100 meter rännarbana tas ifrån dem och omöjliggör deras close encounter med skyltvagnen längre fram. Personligt förnärmade, verkar det som.
Jag skojar inte; jag ser sådana som försöker squeeza sig mellan lastbil och mitträcke i sin jakt på tio sketna positioner!!! Till vilken nytta?
Asså, jag upplever mig själv som "framåt"
Har man inte förstått något så enkelt som "dragspelslagen"?
Inser man inte att det är man själv - och ens gelikar, som skapar själva standot?
Egoism eller sheer stupidity kan gå på ett ut - resultatet är det samma;
Onödiga köer, irritation och bristande lagspel!
Tack o lov för lastbilarna som läser situationen och gör något åt den; visst köerna blir längre, men dom flyter - och jag upplever att man tar sig igenom byggstället snabbare, även om man får köa under en längre sträcka.
Sträckan jag studerar flera gånger i veckan är E6/Fjärås, men dem som kört 158;an någon gång har vääldigt lätt att känna igen "Santaclaus" målande beskrivning - där är det samma bilar varje morgon som bär sig illa åt varje morgon - ofta vet man till och med var dom bor.
Varför inte gå ihop och trycka upp bumperstickers:
"Jag kan inte planera eller disponera min tid."
Så fel som dom här nissarna är på det kommer det att dröja veckor innan dom lägger märke till att man mörkerklistrat dessa dekaler på deras bilar...
Swedefe
10
Visst har Du rätt i, Swedefe, att ett litet stopp i början av en kö blir ett större stopp längre bak i kön.förstår man inte att den lilla momentana sänkning av hastigheten från 10 till 5 km/h som man orsakar genom att buffla sig in på fel ställe resulterar i 60 sekunders totalstopp 2 kilometer längre bak?
Men den effekten blir ju densamma oavsett om köerna går ihop omedelbart före hindret eller om det sker ett antal hundra meter tidigare. Och diskussionen handlade ju om vad som är rätt ställe. Hittills har Du inte lyckats visa att det är effektivare att lägga "blixtlåset" långt före hindret.
Du har inte kommit med något vettigt argument för varför man ska låta ett eller flera hundratal meter körbana ligga outnyttjad.
Själv hamnar jag inte så sällan, på hemväg i rusningstrafik, i kö på en fyrfilig väg som alltså har två välfyllda körfält i min riktning. Problemet är att ett av de två körfälten upphör efter ett tag och köerna måste sen samsas i det återstående högra körfältet.
Normalt kommer jag in på den aktuella fyrfiliga vägen från ett sådant håll att det högra körfältet blir det naturliga för mig. Andra kommer lika naturligt in i det vänstra körfältet, och båda körfälten blir som sagt fyllda.
Jag ligger då kvar i mitt högra körfält och förväntar mig att bilarna i vänster körfält ligger kvar där så länge som möjligt - när det vänstra körfältet upphör ser man i höger körfält till att det bildas en lagom stor lucka, så att ingen i vare sig det ena aller andra körfältet behöver stanna.
Det skulle vara oerhört irriterande om vänster körfält skulle lämnas tomt - för hur lång sträcka, hundra meter, femhundra meter eller en kilometer?
I dom flesta fallen är alla överens om att "blixtlåspunkten" ligger där vänster körfält upphör.
/BengtB
11
Sure, i Utopia kan alla trafikanter läsa en situation - och agera rätt, fungerar blixtlåsprincipen, men vi har långt dit!
Jag upplever att två lastbilar i bredd har en mycket avkylande effekt på de allra flesta - på något lustigt sätt mer kompromisslösa än de fasta avspärrningarna längre fram...
Det verkar som dom allra flesta hajjar läget bättre när två brummies bildar stopp mot personbilarna - på något sätt skapas en känsla av samhörighet mellan personbilarna gentemot de blockerande lastbilarna - surkart som aldrig hade släppt in någon annan lättar lite på gasen och öppnar upp för åtminstonde en bil...
Dessutom torde varje tänkande människa göra reflektionen "Voffö gör di på detta viset" när de första gången ser lastbilar i rote på detta sätt - och det självklara svaret är en spark i arslet på dem själva; Denna momentana ruelse torde vara det som skapar grogrund för ett liite mer öppet sinne under några få minuter - typ den tid det tar att få blixtlåset att för en gångs skull fungera.
Visst, framför lastbilarna funkar systemet underbart, men - faktiskt även bakom - helt enket genom att spärren är rullande. Det blir inte riktigt så många stopp eftersom blixtlåspunkten hela tiden hålls flytande!
Därigenom finns möjligheten att gliida in bakom något hard-ass som absolut inte vill släppa till de decimetrar som behövs för att grejer skall löpa smidigt.
Nackdelarna är dels att det helt i onödan spär på alienationen mellan olika trafikantgrupper, och dels att köerna blir längre = svensk fantasilös skyltning räcker ofta inte till; man möts av en kö långt innan första skylten meddelar något alls...
Dock, bättre flyt och kortare tid genom bygget oavsett sida om lastbilen hävdar jag!
Swedefe
Jag upplever att två lastbilar i bredd har en mycket avkylande effekt på de allra flesta - på något lustigt sätt mer kompromisslösa än de fasta avspärrningarna längre fram...
Det verkar som dom allra flesta hajjar läget bättre när två brummies bildar stopp mot personbilarna - på något sätt skapas en känsla av samhörighet mellan personbilarna gentemot de blockerande lastbilarna - surkart som aldrig hade släppt in någon annan lättar lite på gasen och öppnar upp för åtminstonde en bil...
Dessutom torde varje tänkande människa göra reflektionen "Voffö gör di på detta viset" när de första gången ser lastbilar i rote på detta sätt - och det självklara svaret är en spark i arslet på dem själva; Denna momentana ruelse torde vara det som skapar grogrund för ett liite mer öppet sinne under några få minuter - typ den tid det tar att få blixtlåset att för en gångs skull fungera.
Visst, framför lastbilarna funkar systemet underbart, men - faktiskt även bakom - helt enket genom att spärren är rullande. Det blir inte riktigt så många stopp eftersom blixtlåspunkten hela tiden hålls flytande!
Därigenom finns möjligheten att gliida in bakom något hard-ass som absolut inte vill släppa till de decimetrar som behövs för att grejer skall löpa smidigt.
Nackdelarna är dels att det helt i onödan spär på alienationen mellan olika trafikantgrupper, och dels att köerna blir längre = svensk fantasilös skyltning räcker ofta inte till; man möts av en kö långt innan första skylten meddelar något alls...
Dock, bättre flyt och kortare tid genom bygget oavsett sida om lastbilen hävdar jag!
Swedefe
12
tack för påminnelsen Stahl.Är det bara jag som röstar??
för att verkligen ha rätt underlag innan rösten läggs, var jag nödgad att se med egna ögon.
E6 norrgående strax innan Torpasjön mot Kungsbacka/Göteborg, tid:20:00 söndag kväll, dubbla körfält helt stillastående i ca 6 minuter, sedan börjar det rulla ca 5-10 km/h. Kön sträckte sig ca 8 km.
När skyltarna kommer att körfält upphör om 700 m. börjar de flesta maka ihop sig hyfsat.
Dock stannar en liiiten v40 kvar i vänster körfält. Med blinkers påslagen rullar den i samma tempo som högerkön, snett framför mig.
Resultatet av denna aktion, som Swedefe kallar rullande blockad, blir att en halvt hysterisk norskregistrerad varubil klämmer sig mellan v40'n och mitträcket. Med resultatet att han kommer 7 billängder längre fram i kön.
Helt otroligt!!!
Efter att ha bevittnat det scenariot, är det inga tvivel om hur jag röstar.
Otroligt! Bara genom att analysera det beskrivna beteendet, kan Swedefe pricka exakt rätt vägavsnitt. 8)men dem som kört 158;an någon gång har vääldigt lätt att känna igen "Santaclaus" målande beskrivning - där är det samma bilar varje morgon som bär sig illa åt varje morgon
14
Hade inte kunnat föreställa mig att mörkret var SÅ stort. Att klämma sig in i den andra filen när nästan en kilometer återstår till hindret är väl magstarkt, anser jag.När skyltarna kommer att körfält upphör om 700 m. börjar de flesta maka ihop sig hyfsat.
Men visst, både V40:ans och särskilt norrmannens beteende i den här situationen gör mig mållös.
Diskussionen har en slagsida i ett visst avseende: Varför är det bara västsvenskar som diskuterar (förutom jag själv)? Var finns Fjällräven? Var finns Jonas (som väl känner igen ett av mina exempel ovan som är hämtat från Drottningsholmsvägen från Brommaplan mot Nockebybron)?
/BengtB
15
Jag förstår Din undran BengtB, jag glömde nämna att skylten " omkörningsförbud" sitter ca: 50 m. längre fram.Citat:
När skyltarna kommer att körfält upphör om 700 m. börjar de flesta maka ihop sig hyfsat.
Sen vet ju alla att "maka ihop sig" görs inte på en meter eller två, det tar ju ca 200-500 meter innan trafiken vävt ihop.