Hyundai Santa Fe exclusive 07
1Vad skiljer exclusive modellerna mot de andra? Jag går lite i köptankar just nu!
Hej!Vinterkille skrev:Vad skiljer exclusive modellerna mot de andra? Jag går lite i köptankar just nu!
2006 modeller som er reg. i 05, er da SM??? SM solgtes som 05 modeller fram til april-Mai 06, jeg hadde selv en som var produsert i januar 06, det var en SM 2,0 CRDI VGT.Gusse skrev:Hej!Vinterkille skrev:Vad skiljer exclusive modellerna mot de andra? Jag går lite i köptankar just nu!
Jag saknade lite info innan jag lämnade SAABträsket. På 2006 "nya modellen" upp till tidiga 2007:or finns några olika modeller. Kolla om bilen har dessa funktioner och om du anser att det är nödvändigt. Vissa har ej färddator och en lampa lyser om en dörr är öppen (går ej att se vilken). Vissa modeller har både färddator och info om vilken dörr som är öppen. Vissa är 7 sitsiga (mycket bra säten för personer upp till 1,70). Sedan på exclusive finns automatisk nivåreglering bak, vilket är guldvärt vid tung last och släp. Exclusive har också 18" sommardäck på alufälg, samt regnsensor. Vad jag vet så har alla exclusive modeller vinge bak med bromsljus. Se upp med tidiga 2006:or som är reg. 2005. Det ger 2000kr mer i skatt per år (8500kr). Fyrhjulsdriften är suverän. Jag har kört med bilen i lera, i skogen, branta och blöta grässläter och den går som en klocka. Vid ojämnt och halt underlag och med tungt släp fick jag trycka in låsknappen för fyrhjulsdriften. Alla i min omgivning är oerhört imponerad. En riktig terängbil med en hyfsad förbrukning. Min drar aldrig mer än 0,87 och som minst vid sommarens semester 0,75. Jag har dock en King Fuel Saver (KFS) installerad. Jag är toppennöjd med vår nya familjebil. Svaga punkter är annars hjullager, spindelleder och manuell växellåda. Se till att kamremmen är bytt vid 12000mil. Dvs köp en bil som det är bytt på så får du lägre pris samt slipper ett dyrt kamremsbyte. Nästa byte sker vid 24000mil. Lycka till....!
Nädå, Vegard. Vad gäller nivåregleringen så har du helt rätt.vegard skrev: 2006 modeller som er reg. i 05, er da SM??? SM solgtes som 05 modeller fram til april-Mai 06, jeg hadde selv en som var produsert i januar 06, det var en SM 2,0 CRDI VGT.
Nivåregulering bak, er vel noe som kun leveres på 7-seteren??? på 5-seteren min som er 09 mod fikk jeg beskjed om at nivåregulering ikke var tigjengelig på 5-seter, men kunne ettermonteres.
Regner med dette er likt, eller er det forskjell på norske og svenske biler???
I Sverige finns enbart automatlåda och diesel på 7-sitsiga Santa fe. Kollade ett tag på Santa Fe i Tyskland, ville inte ha automat, men är nu helt frälst med automat. Dessutom går det att manuellväxla om man vill.Skäreläjan skrev:Nädå, Vegard. Vad gäller nivåregleringen så har du helt rätt.vegard skrev: 2006 modeller som er reg. i 05, er da SM??? SM solgtes som 05 modeller fram til april-Mai 06, jeg hadde selv en som var produsert i januar 06, det var en SM 2,0 CRDI VGT.
Nivåregulering bak, er vel noe som kun leveres på 7-seteren??? på 5-seteren min som er 09 mod fikk jeg beskjed om at nivåregulering ikke var tigjengelig på 5-seter, men kunne ettermonteres.
Regner med dette er likt, eller er det forskjell på norske og svenske biler???
Den finns som standard enbart på de sjusitsiga - både exklusive och comfort-modellerna.
Vad du sedan skriver om förbrukningen Gusse, gäller väl dieseln?
Har du V6-bensinaren är du bara att gratulera den låga förbrukningen...!:shock:
Eller är den där "KFS"´en någon grej som dryftats här på Forumet...?
Den finns alltså även som bensinare med automat och 7-sits, dock inte med V6:an längre...Gusse skrev: I Sverige finns enbart automatlåda och diesel på 7-sitsiga Santa fe.
Håller med dig fullständigt - det gäller även efter fem år...! :biggrin: :biggrin:Gusse skrev: Bilen är oerhört rolig och skön att köra. Längtar fortfarande efter 5 månader att köra bilen varje dag.
Återgå till "Santa Fe (CM), 2007-2012"