Annons

Santan tänder alla lysena av sig själv!!

1
Visserligen har det varit jul nyligen men min Santa har fått något skumt för sig de senaste veckorna. Efter att jag stängt av bilen, larmat och gått hem så tänder den alla lysena och står och lyser som värsta julgranen. Spooky :?

En gång upptäckte jag det när jag gick ut för att hämta en sak i bilen efter några timmar men ikväll kommer grannarna och säger att bilen står och lyser för fullt i garaget.

Har under två år alltid haft den i läge 3 dvs strålkastarläge med instrumentbelysning på.

Vad kan det vara för fel? Strålkastarspaken eller problem med tänd.låset? Har inte hittat någon felkod.
Santa Fe 2,4 GLS EX -03
Annons

2
Kan vara tändningslåset, där sitter en kontakt som känner av om nyckeln är i låset eller inte och den kan fela och tro att nyckeln är i hela tiden och då lyser lysena.

Vanligtvis i läge 3 så ska man ju kunna ta ur nyckeln och då lyser det och slocknar inte föränn man öppnar dörren och tror den då att nyckeln är kvar så fortsätter den ju lysa.

Kolla även att dörrkontakten är hel men dom kan bli glappa också så dom kan verka hel fast dom inte är det.

Sen lite mera långsökta fel är väl ETACS boxen på baksidan av säkringsboxen inne i bilen under panelen, om man har ett vattenläckage så kan vatten rinna ner i den boxen om man har otur. Man får lägga sig under och kolla om det är blött eller om man ser några spår av vattenläckage.

Några tips i alla fall.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11