Annons

Motor lampan lyser.

1
Motorlampan blinkar på min Santa 2,2crdi och när jag kollade felkoderna så säger den att : Avgastemeratursensorkrets område/prestanda bank 1 sensor 1(t5). Vad är detta? Är det lamdan som strular?
Gun metal exlusive 07
960 Turbo
Alfa GTV2000 med sexa
Suzuki RMX250-K
Knaus Royale 560 UF -08
Annons

Motorlampan lyser.

3
Hej!

Hade samma problem med min SantaFe och efter lite efterforskning på verkstaden visade det sig att avgaspartikelflitret var igensatt. Det skulle kosta 33 000 att byta men jag hittade ett piratfilter på Fixabildelar.se som kostade 14 900 och sedan kostade bytet 4000 för då ingår oljebyte och olefilter. Tempgivaren visar fel om trycket på motorsidan av filtret blir för stor.
Tycker du att bilen blivit slö och drar mycket diesel? så är saken klar.

5
ingo.05 skrev:Det var temp givaren i partikelfiltret som gett upp.
om jag inte minns fel sitter där 2st tempgivare
1 i grenröret och 1 i partikelfiltret.
med tanke på felkoden borde det va den i grenröret.

6
Det var den som sitter i partikelfiltret, så det är redan fixat men tack ändå.
Gun metal exlusive 07
960 Turbo
Alfa GTV2000 med sexa
Suzuki RMX250-K
Knaus Royale 560 UF -08

8
Men hvor ofte må dette gjøres, er det så at det brenner seg reint ved høg temperatur, er det sånn at jevnlige turer i motbakke med tung henger, og full gass, er det som skal til for et langt liv for partikkelfilteret, altså at man presser motoren skikkelig???

Re: Partikelfilter

9
Suzuki skrev:Partikelfiltret kan väl inte kosta 33000 kronor att byta!

I så fall byter jag FRÅN hyundai för gott.....

Jo det gör det, byt inte till Volvo som vid service har bytesintervall på sina partikelfilter. om jag inte minns fel så en 16000 mila service går på runt 36000kr totalt inkl ett partikelfilter.

Dock finns det firmor bla UBD som rengör/renoverar dessa filter så att kostnade inte blir lika häftig

Har bara varit med en 1st Hyundai där partikelfiltret var dåligt.
En Sonata diesel 2005. En taxi med mätarställning på ca 40000 mil samt en kass bränslepump och dålig spridare.