Annons

Min stereobyteskarusell

1
Delar med mig av upplevelserna kring stereobyte i min santa diesel -08.

Som alla vet är originalstereon mer -98 än -08, du kan inte koppla in en telefon och strömma fr spotify och självklart ingen BT.

Jag vill lyssna på spotify.

Började titta brett på alternativ, som så många andra hamnade jag i en i-lands karusell av velande då det finns en ziljon alternativ fr Kina som ska passa och se originalaktiga ut.

Det mesta verkar ju egentligen vara skräp och det är svårt att veta vad som faktiskt kommer fungera.

Till slut orkade jag inte vela mer och gick till en bilstereofirma, MDS.

De kunde ansluta en usb sladd för ca 1000kr och det skulle fungera att strömma spotify.
"Hör av mig efter helgen"

Efter en månad hade ingen hört av sig, jag gick tillbaka och pratade med en annan kille.
Sladden skulle nu kosta mellan 2-3000kr och det lutade förstås åt att istället stoppa in en ny stereo med BT för telefon och musik.
Det var en rätt rörig och osammanhängande harang kring hur komplicerat det var att koppla in sladden, inte som att jag, som inte vet något om det här, inte förstod det tekniska utan mer att förklaringen var helt infantil ("det är plus och minus och boxar" blabla)
Gick därifrån och tyckte det var lite konstigt med priset på sladden.

Ringde en annan firma för att diskutera sladden, samtalet gick snabbt in på att det var helt normalt att priset plötsligt förändrats med ett par hundra procent och han försvarade MDS så ihärdigt att det blev ett obekvämt samtal med lite otrevlig ton. Vi lade på.

Ringde Hyundai som sa att det inte går alls att koppla på en usb-sladd till originalstereon.
Nähä...

Gick tillbaka till MDS och beställde byte med stereo och nödvändiga tillbehör, skulle gå på ca 3000kr och jag fick en tid härliga 5 veckor bort.

När jag kom hem googlade jag nya stereon för att kolla lite på innehållet, upptäckte då att den kostade avsevärt mindre hos konkurrenterna.

Efter en jäkla massa ringande till MDS, som inte svarade, fick jag till slut tag på han jag beställde stereon av som omedelbart sänkte priset till konkurrenternas.
De svarade inte på mail heller.

Tiden rann undan och det närmade sig monteringsdagen, jag flyttade ett möte jag skulle ha till ett café nära MDS och fick alltså 5 personer att åka dit för att det skulle klicka med inlämningen av bilen.

Monteringsdagen, efter 5 veckor, åker jag till en mack, fräschar till bilen invändigt och sen till MDS. Äntligen, spotify here I come.

"Eh, montören är sjuk. X skulle försöka ringa dig"

Det är 2013, hur fan gör man när man försöker ringa någon? Går det att misslyckas?
SMS? Mail?

Ingen hade alltså ringt, ännu bättre är att montören (den enda tydligen) var sjuk redan dagen innan...

De kunde dock "försöka klämma in mig nästa vecka"

Jag bad dem dra åt helvete och gick på mitt möte.

Skickade därefter ett mail där jag berättade utförligt vad jag tyckte om det här.
Det besvarades omedelbart med diverse nonsens till bortförklaringar.
Jag svarade att ett tips, när man strulat till det med en kund och inte ens klarar av att ringa, är att man erbjuder en kostnadsfri montering asap.
Inte för att jag vill slippa betala, monteringen var billig (595kr), men det är a och o inom kundservice (om man vill ha kvar kunderna)
Fick till svar att det går inte med marginalerna, tydligen förstod de inte poängen med just "kundservice". Ibland, när man klantar till det, blir det helt enkelt mindre förtjänst för att kompensera kunden. Förtjänsten är att kunden blir nöjd, kommer tillbaka och inte skriver dåliga recensioner på internet. Obegripligt hur man inte förstår det 2013..

Efter ett par dagar åkte jag till en annan firma. Där pratade jag med 3 personer bakom disken som i stort sett erbjöd likvärdigt osammanhängade och rörig förklaring på alternativ till originalstereon för att kunna strömma musik, skulle bli runt 4000kr. Men man kan ju förstås byta stereo också... Jag stod kvar en stund och väntade på att det skulle komma till något slags "vi rekommenderar att.." men det rann ut i teorier kring olika parrotlösningar och sen började de pyssla med annat.

Det slutade med att jag beställde en ny stereo med BT och mick från BRL (bra info över telefon och ett bra pris)

Fick hem stereo, sladden och monteringsram för bilmodellen.

Det här kan man ju göra själv!

Nej, det kunde jag inte. Ett varningens finger till andra otekniska naivister där ute- det är inte plättlätt att ta bort varken pyntelister eller dra sladdar i A-stolpen osv.

Jag gav upp nästan direkt, lämnade in alltihopa till min vanliga verkstad som ploppade in allt för 1000kr.
Funkar skitbra, micken sitter vid solskyddet och ljudet är bra.
Monteringsramen (alltså den i plast på framsidan) passade varken min variant av mittkonsol eller till valda stereon (litet minus för BRL) men det blev bra utan den.
Kontenta:
Jag kommer aldrig mer gå in i en bilstereo butik.
Att göra saker själv som ser lätt ut på internet är kanske inte alltid lätt för alla.
Jag betalade totalt 3000kr för stereo, tillbehör och montering i slutändan.
Annons

Re: Min stereobyteskarusell

4
Tack för att du delar med dig av erfarenheterna!
Tyvärr är det du råkat ut för alltför vanligt, Sverige är ett u-land när det gäller kundservice.

Jag är själv ute efter en prisvärd lösning till min -07 V6 och det lutar åt en kinahistoria. Tyvärr får man med saker man inte vill ha med kinagrejerna, som t ex dvd-spelare. Jag vill kunna köra allt via bluetooth/streaming eller från usb/flash-minne och inte ha rörliga delar som går sönder.
Ser att du har en Pioneer, funkar rattstyrningen med den?

Mvh
Peter
Santa Fe -07 2.7 V6 Exclusive

5
sochin skrev: Tyvärr är det du råkat ut för alltför vanligt, Sverige är ett u-land när det gäller kundservice.

Mvh
Peter
Kan inte annat än att hålla med. I för många fall är det så, oavsett bransch. Märkligt. Men som sagt, passar det dem inte tar jag mina pengar och går någon annanstans.

Föredel Kina-apparater...de är så billiga att man kan byta vart annat år och man slipper vara orolig för stöld :-)

Nackdel... ytterst varierande kvalité.

En norsk mobiloperatör ska nu leverara 4G till alla nya Volvos (ett par modeller undantagna). Borde ju finnas lösa apparater med det i handeln snart, eller?
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

6
Behövde du ha någonting av monteringsramens grejer, såsom fästplåtarna att montera stereon mellan , eller passade allt utan allt sånt in på org stereons fästen?
Cheva Uplander V6 Flexifuel 245hk 08
Saab 9000 320hk 510nm 98
Suzuki intruder M1800R 140hk 12
Yamaha Xt600E 55hk 96
Hobby 560KMFE Alde Excellense 10
Santa Fe Sailing Edition nr38/100 Vit V6 07