Annons

Trängselskatt

1
Vid årsskiftet startar ju försöket med trängselskatt i Stockholm. Igår fick jag från Vägverket den transponder som är tänkt att befria mig från bekymret att hålla reda på och betala för mina in- och utpasseringar.

Transpondern ska enligt anvisningarna fästas på insidan av vindrutan med den medföljande dubbelhäftande tejp ("kudde"). Så långt är ju allt väl - förutsatt att systemet fungerar rent tekniskt.
Vad som verkar svårare att åstadkomma är den temperatur som erfordras då man sätter fast transpondern, för enligt beskrivningen måste vindrutans insida hålla minst +15 grader. Hur f-- ska jag få rutan att bli 15 grader varm om jag inte väntar tills trängselskatteförsöket upphör dvs till sommaren?

Bilen går inte att få in i köket, för husets entrédörr har för liten öppning, och pannrummet är för litet i sig. Visserligen rekommenderar man att vindrutan värms upp med bilens eget värmesystem, men jag betvivlar att själva rutan blir tillräckligt varm om det som idag är närmare 10 grader kallt ute. Alternativt kan man, säger Vägverket, använda en hårtork - men, som man också påpekar, om man värmer bara en liten del av rutan är risken stor att rutan spricker av spänningarna.

Mycket lämpligt val av fastsättningmetod dvs tejpen, när försöket startar mitt i vintern... Här måste Vägverket och dess leverantör verkligen ha tänkt till ordentligt innan man bestämde sig... :mrgreen:

/BengtB
Annons

2
Bara tanken att vägverket skulle ha tänkt till i något avseende gällande trängselskatten är så bisarrt så jag vet inte.

Intressant att höra att du fått din transponder, jag har ännu inte fått min,,,, vet inte ens om jag tänker montera den eller konsekvent använda de smitvägar som finns... Tanken att klistra fast en mojäng från vägverket i min högt älskade Santa får det att krypa i kroppen på mig...

Joppe

3
Betalningsvillkor 5 dagar netto, utan ngn som helst bevisföring eller fakturering! Sedan går det till inkasso om du inte betalar. Att ngn snodde just dina skyltar kan ju inte vägverket/staten veta om, så det är till att vackert betala... Ockerlagen tycks inte gälla för statliga inrättningar.

Vissa grupperingar i samhället måste vara gröna av avund över statens (uppenbarligen lagliga) sätt att roffa åt sig pengar...

Jag åker inte mkt i Sthlms stad o mindre blir det framöver. Jag tänker givetvis gynna handlarna utanför tullarna. I London var ju allt så bra tills handlarna deppade ihop. Och där finns det en ringled som sväljer viss trafik som inte nödvändigtvis behöver åka in i citykärnan. Hur var det nu med Sthlm? Ringled? Alternativa vägar när E4:an skadas? Jojo...
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Hej på er, ska just beställa en transponder, kan man inte montera den på instrumentbrädan?

Kommer Polisen att bötfälla alla som ha smutsiga/snöiga skyltar och stå i vartenda gathörn???
Jag är inte alldeles säker på att detta blir ett fiasko, bara lite lagom negativ, faktiskt :?

Sen tycker jag att vi ska ha lite naturtullar när man ska åka ut ut BengtB och mitt håll förbi Drottningholm, vad tror ni om det? Det ska väl får kosta och trängas i skogen också :P :P :P :P
2,7 förare -03, i 08-land

5
Enligt anvisningarna ska transpondern sättas på övre delen av vindrutan, på den mörka plastfilm som finns bakom (dvs framför) backspegeln. Dom påstår t o m att filmen är avsedd för såna grejor. Detta gäller personbilar.
På lastbilar ska transpondern fortfarande sättas på vindrutan, men närmast ovanför nedre kanten (dock utan att skymmas av vindrutetorkarna).
Utan att veta hur känsligheten påverkas av placeringen väljer jag att göra som dom säger, för att inte riskera att ovetande debiteras för obetalda avgifter, ifall transpondern inte slulle kunna svara på signalerna.

Men förslaget om naturtullar nappar jag på - förutsatt att vi som bor i naturen slipper betala för att få åka hem...:wink:

/BengtB

6
Fy attan, tycker synd om er i 08-området. Trängselskatt och andra idiotiska skatter borde förbjudas! :wink: Lika tokiga som ex.vis parkeringsavgiften... öhh flååt p-böterna menar jag. Är väl underbart då man parkerat inom en avsedd p-ruta på den stora halvtomma parkeringsplatsen , den betalda p-tiden har råkat gått ut då man blev försenad av någon legal anledning. Istället för att då ha möjlighet att i efterhand betala för den tid man stått för länge så får man BÖTA. Trodde böter bara var ett medel man tar till då vederbörande har ett uppsåt att begå brott. Ja man blir ta mig F... inte klok på hur skrivbordsbilisterna får igenom allt dumt de kommer på!

En liten fråga till sist - Måste man betala trängselavgift även under lågtrafik, d.v.s. på natten eller?
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

7
Trängelskatten gäller vardagar kl. 06.30-18.29 med varierande belopp, dyrast under rusningtid morgnar och eftermiddagar. Men kvällar, nätter, lördagar, söndagar, helgdagar och dag före helgdag tas ingen trängselskatt ut (tydligen har man bestämt sig för att lördagar inte är vardagar - vilket mina almanackor bestämt hävdar att dom är).

Mer finns att läsa på www.stockholmsforsoket.se

Jag har förresten redan monterat min transponder med hjälp av bl a kupévärmare + hårtork. Rutan sprack inte, och transpondern sitter fortfarande kvar - men sen återstår att se om systemet kan läsa av den när det blir allvar, eller om det plötsligt dimper ner en betalningspåminnelse inkl straffavgift... :(

/BengtB

9
Nja, inte Borås. Men gång i tiden bodde jag inte så långt därifrån, nämligen i Trollhättan. Så om det nödvändigtvis måste bli Västergötland väljer jag Trôllta framför Borås. :D
Fast om det är Västra Götaland det handlar om, så föredrar jag Lysekil där jag har mina rötter.:lol: :lol:

Den senare stan är nog dessutom den minst sannolika att råka ut för trängselskatt - om stockholmarna mot förmodan skulle säga Ja i folkomröstningen nästa höst, för om dom säger Nej faller väl hela idén, även för landet i övrigt.
Anm: "Dom" dvs stockholmarna är ju de enda som får rösta trots att vi som bor granne med dom är minst lika (illa...) berörda

/BengtB

10
Hej BengtB !

Tjaa du kanske t.o.m. i slutändan skall vara glad för att "slippa" rösta, för DOM kommer säkert att lägga på en röstningsavgift oxså... :lol: :lol:
(Att bara innevånare boende i själva Stockholm skall få säga sitt har DE nog räknat ut. Liten begränsad grupp = litet nej och lätt att förklara bort. Stor landsomfattande grupp = STORT NEJ ett omöjligt svårforcerat hinder och stort nederlag.) Som sagt Varför kallas det rusningstrafik när alla bilarna då står still? Kanske en "stilleståndsavgift" vore bättre? En riktig saltstänkt å god 4-hjulig helg på dig från dina gamla hemtrakter... :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

11
Till alla som kokar av ilska över transpondern:Sätt den i pannan vet ja! :lol: Där verkar det vara varmt så det förslår! Sitter själv med två
avtal om "lån av transponder" att fyllas i.Tänker nog göra så men avstår sedan att montera dessa om inte alldeles tok-nödvändigt.Får bli en total
bojkott av besök i City till dess att försöksperioden är över.Inget "Grönan"
med norrlandsfrämmandet, inget Wasa med tyskarna!Inget hämta/lämna på Centralen.Tur att The Rolling Stones "bara" spelar i Götet den här gången!Hade blivit tufft annars.
Nån som vet nåt mer om SUV-skatten eller stannade det vid pålagan för
lätt lastbil/buss?

Petroff

12
Utredningen i Stockholm kom fram till att ingen visste vad en SUV var, så det blev ingen extra skatt för oss.
Men vem vet, kanske tänker dom till ännu en gång...

/BengtB

13
Risken att det spånas fram andra pålagor/restriktioner blir naturligtvis
stor om Stockholmsförsöket inte permanentas.Man fick väl lite kalla fötter då min namne inom politiken(Peter Eriksson) själv hade en SUV i familjen.
(rent av en Santa Fe tror jag :P ).Tyvärr lär man väl hitta på nåt annat tokigt
för att ge biltullsförespråkarna plåster på såren om försöket går i graven.
Nu får jag lugna ner mig innan transpondern sitter som klistrad i pannan på mig. :evil:

Petroff

14
BengtB skrev:Enligt anvisningarna ska transpondern sättas på övre delen av vindrutan, på den mörka plastfilm som finns bakom (dvs framför) backspegeln. Dom påstår t o m att filmen är avsedd för såna grejor. Detta gäller personbilar.

/BengtB
Lite annan info från Vägverket,
"Vissa bilmärken har metalliserade rutor, vilket innebär att olika signaler har svårt att ta sig genom rutan. Det gäller inte bara transpondersignaler utan även radiosignaler mm. I dessa bilar finns det ett skuggat område bakom backspegeln där man bör sätta transpondern. För övriga bilar kan man sätta transpondern på valfri plats i framrutan, dock bör den sättas på ett sådant sätt att den sitter så "fritt" som möjligt. Därav den något annorlunda instruktionen för dessa bilar.
Birger Höök, Vägverket"

Jag tänker montera min transponder längst ned till höger på vindrutan. Att ha den i alldeles nära ansiktet känns inte trafiksäkert. Dessutom irriterar den där där klunsen sikten (och hela körupplevelsen) för mig.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

15
...ähum...

Om man ogillar vägtullsförsöket och vill slippa sådan skit i Sverige - är det då inte lite kontraproduktivt att självmant sätta sätta på sig statens strypsnara i form av att montera transponder i bilen...?

Bekvämt för den enskilde, visst - men också en förutsättning för att "försöket" skall lyckas!

Om alla nobbade transponder och ställde sig och blockerade betalställena så vart kaoset ändå större! Civil olydnad, liksom...?

Som jag - distansobservatör har fattat det hela så skall man pynta sina genomfarter på Pressbyråkiosker och sju-elva butiker, riktigt?

Ursäkta mig, men ligger dom ställena så himla bra till, för en bilist -egentligen...?

En bensinstation hade väl känns liite mer logisk - för mig som besökare torde vara enklare att svänga in på Statoil Kungens kurva och "göra upp" med mitt Stockholmsbesök, än att svänga in i någon okänd förort och börja leta mig fram till något (öppet?) ställe jag kan göra rätt för mig på?

Men, man kanske har räknat med synerigeffekter genom att dela ut p-böter till dem som svänger in stan för att betala sin "infrastrukturavgift".

Hå hå ja ja.

Swedefe