Transpondern ska enligt anvisningarna fästas på insidan av vindrutan med den medföljande dubbelhäftande tejp ("kudde"). Så långt är ju allt väl - förutsatt att systemet fungerar rent tekniskt.
Vad som verkar svårare att åstadkomma är den temperatur som erfordras då man sätter fast transpondern, för enligt beskrivningen måste vindrutans insida hålla minst +15 grader. Hur f-- ska jag få rutan att bli 15 grader varm om jag inte väntar tills trängselskatteförsöket upphör dvs till sommaren?
Bilen går inte att få in i köket, för husets entrédörr har för liten öppning, och pannrummet är för litet i sig. Visserligen rekommenderar man att vindrutan värms upp med bilens eget värmesystem, men jag betvivlar att själva rutan blir tillräckligt varm om det som idag är närmare 10 grader kallt ute. Alternativt kan man, säger Vägverket, använda en hårtork - men, som man också påpekar, om man värmer bara en liten del av rutan är risken stor att rutan spricker av spänningarna.
Mycket lämpligt val av fastsättningmetod dvs tejpen, när försöket startar mitt i vintern... Här måste Vägverket och dess leverantör verkligen ha tänkt till ordentligt innan man bestämde sig...
/BengtB