Annons

Kopplingen släpper motvilligt??

1
Hejsan,

Är det någon som har erfarenhet av att koplingen inte riktigt vill "släppa"? :?:

Kan märka ibland att det är svårare att få ur växeln i vissa lägen. Aldrig omöjligt, men man kan märka att man får ta i lite mer och att spaken ger känslan av att man "går över en kant" just innan den hoppar ur...

Obs, detta händer bara ibland, oftast i samband med start(kall bil?!).


Kopplingen verkar vara helt ok annars, inget slir eller lukt och den går fint emellan dessa tillfällen.

Jag tror att den förre ägaren fick en diesel-koppling på garantin. Misstänker att det var innan den nya lösningen kom....

Det är en 2,4 liters bensin.

Mvh SdO
Annons

2
Jag har liknande fenomen på min -03 som har nya kopplingen. Jag tror att det beror på den okänsliga/oprecisa vajerstyrningen av växellådan + en halvrisig synkning i själva lådan. Det var ngn Santaägare i norra Norrland som bytte sin lådolja till helsyntet. Vet inte om det skulle hjälpa upp situationen.

Jag tycker synkningen mellan 1:an och 2:an är lusig, speciellt om drar upp motorn till ca 4500-5000 varv på 1:an för att sedan slänga i 2:an snabbt. Då känns det som om synken inte hänger med ibland oavsett kall eller varm låda. Ngn mer som känner igen symtomen?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Kopplingsbytesdags...

6
ClasseClas skrev:Jag har liknande fenomen på min -03 som har nya kopplingen. Jag tror att det beror på den okänsliga/oprecisa vajerstyrningen av växellådan + en halvrisig synkning i själva lådan. Det var ngn Santaägare i norra Norrland som bytte sin lådolja till helsyntet. Vet inte om det skulle hjälpa upp situationen.

Jag tycker synkningen mellan 1:an och 2:an är lusig, speciellt om drar upp motorn till ca 4500-5000 varv på 1:an för att sedan slänga i 2:an snabbt. Då känns det som om synken inte hänger med ibland oavsett kall eller varm låda. Ngn mer som känner igen symtomen?
Jag har läst dina rader ang. kopplingsbyte på din 03:a. Kan det vara så att man nästan "byter ner" sig då man får in den nya kopplingen? Jag står i färd med att få det gjort de närmaste dagarna. Jag blir lite betänksam. Har "bara" en skorrande ljud vid kallstart, som försvinner då jag trampar ned kopplingen. Detta missljud finns där bara så länge motor´n är kall. I övrigt funkar växlar och koppling bra. Mvh. HG...

Re: Kopplingsbytesdags...

7
Hans-Gunnar Olsson skrev: Kan det vara så att man nästan "byter ner" sig då man får in den nya kopplingen?
Nix!
Single mass har ett trevligare ingrepp, "längre" dragläge och mer distinkt känsla i pedalen - även om det sista närmast är hårklyveri.

De ursprungliga "dual mass" kopplingen (egentligen svänghjul) var helt enkelt lite overkill på Santan - tekniken var tänkt att ta bort lite vibrationer som kan uppstå i växellådan på tomgång eller körning på låga varv - en ren skönhetsgrej helt enkelt, som funkade bättre i teorin än praktiken.

Single mass må vara ett steg tillbaka på teknikskalan, men fördelarna man trodde sig uppnå med dual mass (delat svänghjul med ryckutjämnare, ursäkta fikonspråket tidigare) stod inte alls i paritet med nackdelarna.
Själv upplever jag bara fördelar med single mass kopplingen, jag får verkligen anstränga mig att upptäcka något av det man ville isolera bort.


Om du upplever problem och "taggighet" vid växling så har det inte primärt med kopplingen att göra!

Santa Fes växellåda är ingen tätstegad racinglåda som levererar blixtsnabba växlingar, men att ta sig från ett till två utan skrap, det skall den klara. :wink:

Möjligen kan någon tidigare ägare hanterat lådan överentusiastiskt - en annan anledning till för tidigt växellådsslitage, alldeles oavsett bilmodell är risig injustering av länkage/kablage.

Får du inte gehör för dina åsikter hos verkstaden så släntra över till handlaren och be att få köra några systerbilar - kalla så klart!
Då känner du lättare om just din bil är avig i växlingsrörelsen, eller om det bara handlar om lite modellspecifik morgontrötthet...


Swedefe

Re: Kopplingsbytesdags...

8
Hans-Gunnar Olsson skrev: Jag har läst dina rader ang. kopplingsbyte på din 03:a. Kan det vara så att man nästan "byter ner" sig då man får in den nya kopplingen? Jag står i färd med att få det gjort de närmaste dagarna. Jag blir lite betänksam. Har "bara" en skorrande ljud vid kallstart, som försvinner då jag trampar ned kopplingen. Detta missljud finns där bara så länge motor´n är kall. I övrigt funkar växlar och koppling bra. Mvh. HG...
Swedefe har redan svarat, men låt mig dubblera och kanske komplettera. Om du är en lycklig bilägare idag, så kommer du att vara ännu lyckligare efter bytet från dual-mass till single-mass! :D Den kopplingen har ett betydligt trevligare draglägesområde och den känns mjukare men ändå mer tydlig i sitt beteende.

Vad jag gnällde om är i mitt tycke växellådans långsamma synkning mellan 1:an och 2:an vid fullgasaccelerationer från stillastående (på min bil). Kopplingen har inte med de egenskaperna att göra, det är lådan som står för de själv. Givetvis förutsätter jag att du kopplar ur när du växlar... :wink: :wink:

Nu kanske du inte har detta körbeteende i din körstilsarsenal, och då är det väl inte så mkt att orda om.

Kopplingsbytet ska du inte oroa dig för, utan snarare är det något du ska se fram emot! :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

9
Min Santa Fe 2.4 -02 brukar skava ibland om man växlar mellan ettan och tvåan. Har inte riktigt tänkt på om detta är endast när den är kall, men det sker...

Det konstigaste var dock när jag hade kopplingen i marken men den inte ville hoppa in i växel alls, som om jag inte frikopplat överhuvudtaget.

Jag tror att jag har den "gamla" kopplingen men jag upplever i övrigt inga konstigheter med den?