Hans-Gunnar Olsson skrev:
Kan det vara så att man nästan "byter ner" sig då man får in den nya kopplingen?
Nix!
Single mass har ett trevligare ingrepp, "längre" dragläge och mer distinkt känsla i pedalen - även om det sista närmast är hårklyveri.
De ursprungliga "dual mass" kopplingen (egentligen svänghjul) var helt enkelt lite overkill på Santan - tekniken var tänkt att ta bort lite vibrationer som kan uppstå i växellådan på tomgång eller körning på låga varv - en ren skönhetsgrej helt enkelt, som funkade bättre i teorin än praktiken.
Single mass må vara ett steg tillbaka på teknikskalan, men fördelarna man trodde sig uppnå med dual mass (delat svänghjul med ryckutjämnare, ursäkta fikonspråket tidigare) stod inte alls i paritet med nackdelarna.
Själv upplever jag bara fördelar med single mass kopplingen, jag får verkligen anstränga mig att upptäcka något av det man ville isolera bort.
Om du upplever problem och "taggighet" vid växling så har det inte primärt med kopplingen att göra!
Santa Fes växellåda är ingen tätstegad racinglåda som levererar blixtsnabba växlingar, men att ta sig från ett till två utan skrap, det skall den klara.
Möjligen kan någon tidigare ägare hanterat lådan överentusiastiskt - en annan anledning till för tidigt växellådsslitage, alldeles oavsett bilmodell är risig injustering av länkage/kablage.
Får du inte gehör för dina åsikter hos verkstaden så släntra över till handlaren och be att få köra några systerbilar - kalla så klart!
Då känner du lättare om just din bil är avig i växlingsrörelsen, eller om det bara handlar om lite modellspecifik morgontrötthet...
Swedefe