2
av Swedefe
Någon som kommer ihåg Bilcenters härjningar i Gbg?
Man huserade på gamla bryggeritomten uppe vid Polhemsplatsen, i kvarteren som av hävd och tradition var reserverade för bil och MC-handel - som kan härledas bak till den tid när hästhandeln och uppstallningen av "åkarhästarna" skedde här.
Från mitten av sjuttotalet importerade man massor av -50, -60 och nästan nya sjuttiotalare - bilarna bara studsade på gården innan hungriga svenskar rullade hem dem till sig.
Åttiotalet innebar import av ohyggliga mängder med vans - inte sällan customiserade redan i USA - men fortfarande nya.
Man tog hem - om inte hela båtlaster så nära nog; det var sanslösa mängder vans fyllde deras då nya anläggning på Hisingen - tvärs över motorvägen från AutoWest, faktiskt...
Nå - mitt i den värsta importhysterin vek trenden att alla hantverkare skulle åka Cheva Van - minns "Drömkåken"!!!
Delvis på grund av lagändring - men troligen mest tack vare dollarkursen så tvärdog försäljningen över en natt, mer eller mindre.
Det märkliga var att det innestående lagret blev iskallt på nolltid!
De få pick-uperna som fanns inne ramlade iväg en och en under några års tid - men vanarna blev kvar. År efter år. Nya bilar stod uppställda utomhus och vittrade bort, men med orörda prislappar i rutorna...
Plötsligt så intresserade sig skattemyndigheten för verksamheten, begärde kvarstad på hela lagret av bilar - och fick det!
Kronofogden och Polis sattes att hämta varenda en bil till "säker uppställningsplats" - samtliga Göteborgs Bärgningsbilar körde skytteltrafik i en veckas(?) tid på Kronofogdemyndighetens uppdrag.
Sedan stod bilarna på andra sidan stan i några månader - innan Bilcenter fick rätt på alla punkter och bilarna bärgades tillbaka igen...
Sedan stod bilarna ute i Tagene igen, och blekande bort i det sura regnet...
Jag tror inte att jag ljuger om jag säger att man kunde köpa bilar som var äldre än 10 år - "nya"; milen som fanns registrerade var bara gårdsflyttningar och tvångsbärgningar!
Självklart fick bilarna dåligt rykte - alla remmar och slangar fick bytas omgående, försökte man snåla så blev det ändå dyrare med följdskadorna!
Även packningar och packboxar i motor och transmission torkade ut och bilarna lämnade pölar var dom än stod - det gick att känna igen en Bilcentervan på spåren...
Firman finns kvar i samma lokaler än idag - men jag har ingen aning vad dom lever på - där är om inte stendött så ivart fall vääldigt lugnt...
Skadeståndet från Skattemyndighetens razzia kanske räcker ännu..?
Swedefe