För att inte babbla sönder forumet så svarar jag på ClasseClas tråkning vad gäller Sorentons bakaxel här:
Knappast troligt att det blir någon Sorrento från den firman vi var
inne på idag; Passade på att presentera bilen för hustrun, och vips var det en säljardj-l framme.
Hustruns första fråga, riktad till mig var;"Men, har denna riktig lågväxel?"
Vad tror ni säljarfånen säjer?
"Ja, automatisk!"
Om man kan titta i taket och golvet samtidigt så gjorde jag det - självklart så hugger hustrun på denna orimlighet:
"Automatisk, hur då automatisk...???"
"Ja, alltså Sorento har ett vääldigt sofistikerat system för fyrhjulsdriften - den känner elektroniskt av när det behöver kopplas in lågväxel."
"Pratar vi om samma sak nu? Lågväxeln? Eller fyrhjulsdriften?"
"Både och! På denna modellen sköts det elektroniskt!"
Dags för mig att försöka släta över med lite frågor om dragkapacitet (som jag vet) men fånen var tvungen att springa iväg för att kolla...
"Du", ropar hustrun -"Kolla det där med lågväxeln oxå då..."
"Nej nej, den är automatisk, det vet jag - jag kör en sådan varje dag!"
Ridå...
På vägen hem försökte jag få en kommentar över vad hon ansåg om linjerna på Sorenton; "Va? Jag har glömt hur den ser ut; av en sådan dum människa kan man aldrig handla någon bil"!
Jag tycker faktiskt att Sorenton är snygg, och har utstrålning!
Next stop får bli Terracan, men den kräver som vi vet mycket efterarbete för att kunna leverera utstrålning.
Hos KIA-handlaren fick jag dock veta något "nytt";
"Terracan?" "Nej men det är ju bara en omgjord Pajero från 1980-talet..."
Ååå - varför skall bilhandlare svamla så mycket!?
OBS! Mitsubishi är på väg in för att priskriga:
Pajero Wagon 3,2 DiD med 7 riktiga sittplatser, läder, ACC och allt-allt inkl navi 375,000!
Pajero Wagon 3,2 DiD 5 platser, småsnik men med AC: 328,000!!!
(Billigare och större än Terracan!!!)
Ciao!!!
Annons
2
Hoppas att du inte övertolkade; jag pushade för Santans förträfflighet över Sorento även om det är puckat att jämföra överhuvudtaget. Har supersneglat på Sorenton. Min Cheva har stel bakaxel o den åker ut till midsommar o jag velar vad jag ska skaffa för bil sen. Lika stor som Chevan? 4-hjulsdrift eller inte? Köpa en pluttbil o vänta på stora Santan? Den stora gafflingen är inte ens utklarad. Pust....
3
Närå, det är lugnt!
Inte alldeles nödvändigt att ventilera ett byte från Santa Fe på det öppna forumet i detta skede, bara...
Sorento, Terracan och Pajero står på listan just nu.
"Min" handlare indikerar 110,000,-
i inbyte mot Terracan - KIAfånen 85,000...
I slutändan handlar det som alltid om mellanpriset, men nog tusan vore Hyundai mer angelägan att få ut en Terracan än KIA en Sorento?
Å andra sidan är Terracanen en "livetutare" - man lär aldrig kunna byta in den igen med självrespekten i behåll...
Sedan Pajero; Pajero är alltid Pajero - även om hela Mitsubishi läggs ner till årsskiftet - en bil med ett helt annat värde- substansiellt och immatriellt är en Terracan...
Åååh - vad det här är jobbigt!
Anders
Inte alldeles nödvändigt att ventilera ett byte från Santa Fe på det öppna forumet i detta skede, bara...
Sorento, Terracan och Pajero står på listan just nu.
"Min" handlare indikerar 110,000,-
i inbyte mot Terracan - KIAfånen 85,000...
I slutändan handlar det som alltid om mellanpriset, men nog tusan vore Hyundai mer angelägan att få ut en Terracan än KIA en Sorento?
Å andra sidan är Terracanen en "livetutare" - man lär aldrig kunna byta in den igen med självrespekten i behåll...
Sedan Pajero; Pajero är alltid Pajero - även om hela Mitsubishi läggs ner till årsskiftet - en bil med ett helt annat värde- substansiellt och immatriellt är en Terracan...
Åååh - vad det här är jobbigt!
Anders
4
Och så har du LR Discovery o Nissan Patrol om du ska hålla dig till "äkta" 4WD med diesel. Mitsubishi har formligen dumpat priserna på vissa modeller; har för mig upp till 70 tusen.
Gör så här istället: Ta en Santa Diesel -05 på 2-årskontrakt, den vet du vad den går för å sen hoppar du på nya Santan under -07! Enkelt! Du har en bra relation med verkstaden, minst lika viktigt som bilen i sig själv.
Terracan; säkert OK, men restvärde = 15 tusen efter 3 år?!
Sorento; säkert bland det bästa och mest prisvärda du kan köpa med dina krav på dragkapacitet IMHO.
Gör så här istället: Ta en Santa Diesel -05 på 2-årskontrakt, den vet du vad den går för å sen hoppar du på nya Santan under -07! Enkelt! Du har en bra relation med verkstaden, minst lika viktigt som bilen i sig själv.
Sorento; säkert bland det bästa och mest prisvärda du kan köpa med dina krav på dragkapacitet IMHO.
5
Clas skrev:
Det finns inte så mycket att tillägga! ( Jo Sorenton har en tilltalande design och har väl fått ett hyffsat omdöme)Gör så här istället: Ta en Santa Diesel -05 på 2-årskontrakt, den vet du vad den går för å sen hoppar du på nya Santan under -07! Enkelt! Du har en bra relation med verkstaden, minst lika viktigt som bilen i sig själv.
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.
6
Temperaturen höjs!
Terracan låg väl halvbra till - men så dyker det upp uppgifter om en heelt ny Terracan, men "Lexuslike" under 2006...
Vet inte om det är bra eller dåligt ännu - hade faktiskt räknat
med att Terracan skulle försvinna som modell till förmån för Santa Fe CM
och räknat med typ 1.- som slutvärde efter 3 års leasing...
Tanken var att bilens skulle fått rulla vidare som gårdsvar och lokalbil efter 3 år - kul och kultigt om det är en "discontinued" modell; leka kul om det är en "gammal modell"...?
Nya funderingar...
Anders
Terracan låg väl halvbra till - men så dyker det upp uppgifter om en heelt ny Terracan, men "Lexuslike" under 2006...
Vet inte om det är bra eller dåligt ännu - hade faktiskt räknat
med att Terracan skulle försvinna som modell till förmån för Santa Fe CM
och räknat med typ 1.- som slutvärde efter 3 års leasing...
Tanken var att bilens skulle fått rulla vidare som gårdsvar och lokalbil efter 3 år - kul och kultigt om det är en "discontinued" modell; leka kul om det är en "gammal modell"...?
Nya funderingar...
Anders
8
Mja - om jag fick ha något att säga till om så borde Terracan växa och bli buffligare; högre, bredare mer luft under magen, större hjulhus - mer av allt det dåliga, kort sagt en seriös satsning på "mördarjeep-stuket".
Gurusarna får gärna säga att det är ett dött koncept - desto mer rätt att skita i det och bygga bil för de politiskt inkorrekta.
Självklar behålla stegramen och lågväxeln, samt komplettera med diffspärr i bakaxeln, och skrota det mesiga vredet för lågväxeln till förmån för en spak.
Tror faktiskt det fins en marknad för no-noncense suvar - speciellt när till och med jänkarna börjar bli fånfina i kanten.
Basik stavat med K borde kunna finna köpare!
Anders
Gurusarna får gärna säga att det är ett dött koncept - desto mer rätt att skita i det och bygga bil för de politiskt inkorrekta.
Självklar behålla stegramen och lågväxeln, samt komplettera med diffspärr i bakaxeln, och skrota det mesiga vredet för lågväxeln till förmån för en spak.
Tror faktiskt det fins en marknad för no-noncense suvar - speciellt när till och med jänkarna börjar bli fånfina i kanten.
Basik stavat med K borde kunna finna köpare!
Anders
9
Det här är en drömbil för mig!
LandCruiser HJ60 från mitten av -80 talet.
Sista LC som inte tramsade med lyx, utan bara levererade.
Massor! En bil som toge dig till världen ände och tillbaka igen utan att bli andfådd.
En bil som även i ökenklimat lyckades rosta sönder innan en enda mekanisk pryl lämnade in! Awesome!
Det måset vara denna bil man sneglat på när man ritade Terracan - alla bitarna finns där:
lång huv (här 4,2 liter sugdiesel rak 6a) - Terracan har en liten fyra som ser illa vilsen ut i ett motorrum stort som en tanker.
Mer hästar och vrid i Terracan, så klart.
Tämligen upprättstående ruta hos bägge, och en "kort" instrumentpanel, med påfallande spartanskt utförande.
Långt överhäng bakåt - kort sagt - en bil som ser ut som dom jag ritade i första klass...
Tyvärr så har Terracan inte lyckats sno med sig något av utstrålningen från HJ 60an, men det går att tuffa till den i efterhand.
Det märklig är att en eventuell Terracan känner jag att jag "måste" modda rejält för att känna mig hemma i - trots att den är snudd på unik redan när den rullar ur hallen.
Santan har fått sina ljus - och det räcker!
Hade visserligen apfräcka fälgar på gång, men de kom aldrig i produktion... Ändå är jag nöjde med denna "dussinbil".
En eventuell Terracan "måste" ha ljus och båge, fetare fälgar; typ 8/9 x 16 med rejäl offset utåt, däck 265/75 x 16 och minst fjäderhöjning - eventuellt även karosshöjning från ramen! för att jag skall känna att bilen förmedlar rätt budskap, typ...
Känns väl sådär att börja skära i en ny bil...
Och ändå; om det såldes nya LC HJ 60 som den ovan nu 2005 - så skulle jag absolut överväga det, även om jag veet att det är rena stenålderna att åka i den.
Anders

Sista LC som inte tramsade med lyx, utan bara levererade.
Massor! En bil som toge dig till världen ände och tillbaka igen utan att bli andfådd.
En bil som även i ökenklimat lyckades rosta sönder innan en enda mekanisk pryl lämnade in! Awesome!
Det måset vara denna bil man sneglat på när man ritade Terracan - alla bitarna finns där:

Mer hästar och vrid i Terracan, så klart.
Tämligen upprättstående ruta hos bägge, och en "kort" instrumentpanel, med påfallande spartanskt utförande.
Långt överhäng bakåt - kort sagt - en bil som ser ut som dom jag ritade i första klass...
Tyvärr så har Terracan inte lyckats sno med sig något av utstrålningen från HJ 60an, men det går att tuffa till den i efterhand.
Det märklig är att en eventuell Terracan känner jag att jag "måste" modda rejält för att känna mig hemma i - trots att den är snudd på unik redan när den rullar ur hallen.
Santan har fått sina ljus - och det räcker!
Hade visserligen apfräcka fälgar på gång, men de kom aldrig i produktion... Ändå är jag nöjde med denna "dussinbil".
En eventuell Terracan "måste" ha ljus och båge, fetare fälgar; typ 8/9 x 16 med rejäl offset utåt, däck 265/75 x 16 och minst fjäderhöjning - eventuellt även karosshöjning från ramen! för att jag skall känna att bilen förmedlar rätt budskap, typ...
Känns väl sådär att börja skära i en ny bil...
Och ändå; om det såldes nya LC HJ 60 som den ovan nu 2005 - så skulle jag absolut överväga det, även om jag veet att det är rena stenålderna att åka i den.
Anders