Annons

Generatorer, frågor.

1
Verkar som att min Generator i Diesel Santan är på upphällningen.

Laddningslampan började lysa under 12-1400rpm..

Laddade då på batteriet, ingen skillnad, bytte batteri, för det var ej gjort sedan ny.
Ingen skillnad.

Har kikat lite på generatorn, kört hammarmetoden, inte en reaktion.
Det sitter också vad som ser ut att vara en pump(?) av någe slag bakpå generatorn, vad är det för pump?

Nu undrar jag vad jag ska ha för generator och vart jag billigast får tag på en sådan.

Bilen jag söker generator till är en santa fe CM 2007 Aut.
Annons

Re: Generatorer, frågor.

3
Om du vill chansa och komma billigt undan, kan du testa att byta enbart kolen/laddregulatorn. Ofta fungerar det rätt många tusen mil innan resten (t ex. lager och släpringar) är så slitna att du måste helrenovera eller byta ut generatorn helt.

Vissa elektromekaniska verkstäder renoverar generatorer för en rimlig peng, ofta har de "utbytesgeneratorer - du får en renoverad och lämnar tillbaka din gamla för renovering och vidareförsäljning, t ex:
http://www.frejbildelar.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Annars skulle jag också kikat på redan nämnda näthandlare från Tyskland, enda kruxet är väl att du åker på en stompant (de vill att du returnerar din gamla stomme/generator för att kunna skicka den till "fabriksrenovering") eftersom returfrakten är väldigt hög till Tyskland - den går troligen på ungefär på lika mycket i frakt som stompanten är...

Mvh
Johan B