Annons

Missljud fram och bromsen ligger på

1
Hallå!

Vår familj har nyligen köpt två santa fe från -03 och -04 då vi flyttat ut i skogen och behövde bra markfrigång och fyrhjulsdrift. Så detta blir första inlägget här på forumet.

Min 2.7 har fungerat fint fram tills i morse när jag skulle till jobbet. Igår fungerade den felfritt. Märkte inget. Men imorse när jag ska backa så hörs ett ljud från vänster fram som låter skrapande och som ökar vid ökande hastigheter (inget i stillastående). Samtidigt känns det som att bromsen ligger på. Jag kunde ställa mig i en uppförsbacke med neutralen i och släppa bromsen utan att den började rulla.

Det första man misstänker är ju kanske att bromsen ligger på. Har dock aldrig upplevt något sådant från någon av mina tidigare bilar. Jag har inte plockat av hjulet än och kollat så jag kanske då kan se något uppenbart. Är bara orolig att det ska vara något mer jobbigt att laga. typ den inre drivknuten eller liknande.

Vad tror ni att det är? Finns det något vanligt fel på santa fe som jag inte känner till efter som jag är ny på modellen.

Stort tack på förhand
Annons

Re: Missljud fram och bromsen ligger på

2
Gissar på kärvande bromsok!

Har fått byta ett ok fram och ett bak (båda vänster sida) pga att de kärvade - bilen hade inte gått mer än 7000 mil när detta behövdes! :x

Tillägg:
Jag har en 03:a 2,4i 4x4

Tillägg 2:
När du byter bromsok - byt även bromsslangen, den kostar kanske en dryg hundring och gamla bromsslangar kan faktiskt göra att det släpper gummi invändigt som fungerar som backventil och gör att bromsen ligger på.

Mvh
Johan B

Re: Missljud fram och bromsen ligger på

4
Hallå.

Har inte varit inne här på ett tag men såg att jag inte postat facit till mitt problem här. Tackar förresten för era svar.

Hann byta skivor, belägg och och lite andra grejer innan jag såg vad som var fel (då hade min sambo flanerat förbi och påpekat att fjädringen inte såg så pigg ut. Tyckte det var lite sött att hon som inte kan något om bilar (tycker att det viktigaste på en bil hon ska köpa är att regnumret låter fint ) som bara kommer med ounderbyggda gissningar på vad som kan vara fel kom förbi och skulle komma med påpekandet. I samma stund jag ska lyfta ner bilen på marken ser jag att fjädern gått av och legat mot däcket som nu har fått en del av däckmönstret avskalat. Så tji fick jag. Min felsökning var inte helt korrekt med andra ord. Beläggen hade tagit snett ändå och skulle ändå behövas bytas. Men tack ändå för era svar

Skickat från min iPhone med Tapatalk