Annons

Krängningshämmarstag

1
Hej.

Har en i30 1,6 M5 2007. Handbromsen kärvade och jag fick en anmärkning på besiktningen om åtgärd. Fixade det hos en verkstad som också släckte anmärkningen, (vanligt fel hos i30 enligt verkstaden). Killen på verkstaden påpekade att det kanske vore en ide att byta vänster bak krängningshämmarstag. Han frågade om jag upplevde klonk eller typ slag när jag kör i kurvor eller ojämn väg och det gör jag. Han sa att det inte är så märkvärdigt att byta själv. I samband med att jag bytte till sommardäck så kollade jag hur det såg ut vänster bak. Staget satt där och det ska väl inte vara så svårt att byta eller vad säger någon av er i forumet som vet? En kort beskrivning skulle uppskattas mycket.

Staget kostar drygt 500 hos Hyundai enligt telefonsamtal men finns till betydligt billigare pris på nätet. Kan det vara rekommendabelt att köpa billigare stag på nätet?
Annons

Re: Krängningshämmarstag

2
Det är lika enkelt som det ser ut. Domkraft, bra blocknycklar, pallbockar är vad som behövs, men jag hade även sett till att ha bågfilsblad/tigersåg tillgänglig OM det behövs skrotas bort.

Men jag kunde skruva bort mina på alla fyra hjul utan problem.

Men var försiktig, det finns ganska goda möjligheter att klämma sig. Man behöver tänka sig för och hålla emot med domkraft ibland.
Hynda i30 CRDi 2008