Annons

Yttertemperaturmätare

1
Nu är det -6 grader ute (detta kollat med två vanliga termometrar), har varit ute och kört i en halvtimme, men termometern i bilen visar endast
-3 grader.
Häromdagen när det var ca +1 grad ute så åkte jag in i ett varmgarage och parkerade, stod där i ca. 2 timmar, när jag hämtade bilen visade termometern fortfarande +1 grad.
Bilen har varit inne på verkstad för detta och dom säger att dom bytt givare,men felet kvarstår.
Finns det någon annan med egensinning termometer ? :?:
Annons

2
Att förvänta sig att yttertemp.mätaren i bilen alltid visar exakta grader är nog lite naivt. Se den mera som en "fingervisare"för det är ju inget precisionsinstrument. Att jämföra som du gjort kanske heller inte är så korrekt. Vilken höjd ex.vis sitter givaren till din fasta tempmätare som visade 6 minus då bilens visade 3? Skillnaden i bl.a. höjdläge för givaren kan faktiskt göra att det skiljer en hel del. Sen har vi närheten till hus, fjärrvärmerör i gatan, gjordes jämförelsen när du stod stilla eller rullade etc. etc. massa faktorer som kan spela in.

Därmed är inte sagt att det inte kan finnas temp.mätare som borde kalibrerats mera innan de monterades in i bilarna.

Minus- Usch. Själv föredrar jag mätare som BARA visar PLUS... :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
Termometrarna på huset visade -6. Bilen visade -3 när jag körde, och även när jag kom hem. Brunnslock osv. kan man bortse ifrån eftersom detta är ute på landsbygden där sådant ej finns. Visst, det är inga precisionsinstrument, men min andra bil brukar iallafall visa ung. detsamma som hustermometern.
Men hur han man förklara +1 grad i ett varmgarage där det säkert var +15 grader ?
Detta är iof. inget stort problem, men ändå lite irriterande med tanke på att det är en ny bil av 2006 års snitt.

4
Men hur han man förklara +1 grad i ett varmgarage där det säkert var +15 grader ?
- :lol: Ja de var ju en jäkla skillnad och någon förklaring behövs inte. Som "intrument-lekman" skulle jag direkt byta ut samtliga delar som har med aktuell temp.mätaren att göra.
Tänkte mera på att 1-2 grader missvisning får man nog acceptera men inte 14 grader. :wink:

6
Nej tyvärr, men en vild gissning är att den sitter i höjd med/ och bakom plaststötfångaren fram.

Så det är säkrast passa frågan vidare -

Någon annan här som vet exakt var givaren till yttertemp. mätaren är placerad

Bäst å höja rösten lite eftersom det verkar som de flesta här ikväll sitter och sover... :lol:

7
Bäst å höja rösten lite eftersom det verkar som de flesta här ikväll sitter och sover...
Laddar, Nimbusen, laddar inför den stora dagen... :wink:

PÅ SMen sitter sensorn monterad på det lilla plåtblecket som går vertikalt omedelbart omedelbart framför kylaren... :roll:
För övrigt samma folieremsa som åtskilliga producenter av "bullbars" väljer att använda som fästpunkt för sina frontbågar!
:roll: :oops: :lol:

Trots den märkliga placeringen på SM-modellen är den hyfsat precis, och lider förvånansvärt lite av strålningsvärme från radiatorn - med undantag av när bilen stått avstängd med varm motor.

Dock har displayen, som hos de flesta andra bilar en programmerad "tröghet" - den reagerar tyvärr inte för variationer i landskapet man kör förbi.

Jag veet att detta är avsikligt, för att inte "störa" föraren med "onödig" information, men jag tycker tvärtom! Har alltid gjort!!
Finns det input så vill jag ha den!!!

Dessutom anser Korea att temperaturer under -30 grader inte är möjliga, så sådan visas inte; - 40 är lika med -30 i deras värld, och på sätt och vis ligger det något i det... :roll:

Kanske lika bra att man får böja sig ner på golvet och famla runt på panelen för trycka på en knapp som med ett "PIIP" väcker övriga i bilen, varefter man får släppa vägbanan med blicken för att titta läängst ner på panelen för att bibringas information om omvärlden - man ledsnar ganska fort och kör som man alltid gjort; på känn...

Ursäkta utvikniningen om SM här inne på CM-avdelningen!
Det låter bestämt som något är vaj på ditt instrument, jojo.

Tyvärr har du alla chanser att få ett "could not duplicate" från verkstaden när du kommer med ditt klagomål, därför bör du göra så här:

Åk och handla en billig inne/ute termometer på någon byggmarknad med riktigt låång sladd till utegivaren, testa under några dagar mot termometer hemma som du litar på.
Är ny-termometerna hyfsat ärlig så hooka upp den i bilen lite provisoriskt:
sätt displayen i närheten av bilens egen, lägg sensorsladden löst på brädan, dra den rätt ut vid förardörren uppe vid A-stolpen och låt den löpa fram i glipan vid huven och placera sensorn fram på bilen på en rimlig plats. Minutjobb, lovar - men det kräver rejäl sladd till utegivaren...

Låt digitalkameran åka med någon vecka, ha överseende med tröghet hos din bil-dispaly; den kan du inte göra något åt.
Med lite tur får du efter några dagar fram ett mönster när de båda termometrararna har olika verklighetsuppfattning; klick klick klick med bägge displayerna i bild samtidigt; Case closed!

Finns ingen chans för verkstaden att försöka slingra sig efter en sådan förundersökning, bara att börja riva i problemet.

"Testinstrumentet" kan du efter avslutat uppdrag montera i stugan, skafferiet eller på motorcykeln, allt efter tycke och smak...

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

9
Natten till idag kom jag hem med bilen kl 02:00 då det enligt yttertempmätaren var 6-7 plusgrader.
Bilen stod sen oanvänd (utomhus) till kl 17 då husets yttertempmätare visade 23 grader.
När jag då startade bilen och körde iväg stod bilens mätare fortfarande på +6 grader, och siffran ändrade sig inte förrän efter 3 kilometers körning - sen började den sakta masa sig upp mot och stannade inte på normala 23 grader förrän efter totalt 7 kilometer dvs efter ca 10 minuter.
Ganska lång reaktionstid, tycker jag, även om jag har för mig att jag en gång tidigare, kanske förra sommaren, noterade en liknande "slöhet" hos mätaren.
Efter ca 8 km gjorde jag en paus för att handla och återkom till bilen efter 10 minuter. När jag då startade motorn började yttertempmätaren på 23 grader men gick snabbt upp till 24 grader - jag körde samma väg hem igen, och tempen sjönk efter kanske en kilometer tillbaka till 23 dvs mätaren reagerade under återresan mera normalt.

Frågan är: Är långsamheten i början helt normal? Någon som vet eller känner igen sig?

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

10
BengtB skrev:Natten till idag kom jag hem med bilen kl 02:00 då det enligt yttertempmätaren var 6-7 plusgrader.
Bilen stod sen oanvänd (utomhus) till kl 17 då husets yttertempmätare visade 23 grader.
När jag då startade bilen och körde iväg stod bilens mätare fortfarande på +6 grader, och siffran ändrade sig inte förrän efter 3 kilometers körning - sen började den sakta masa sig upp mot och stannade inte på normala 23 grader förrän efter totalt 7 kilometer dvs efter ca 10 minuter.
Ganska lång reaktionstid, tycker jag, även om jag har för mig att jag en gång tidigare, kanske förra sommaren, noterade en liknande "slöhet" hos mätaren.
Efter ca 8 km gjorde jag en paus för att handla och återkom till bilen efter 10 minuter. När jag då startade motorn började yttertempmätaren på 23 grader men gick snabbt upp till 24 grader - jag körde samma väg hem igen, och tempen sjönk efter kanske en kilometer tillbaka till 23 dvs mätaren reagerade under återresan mera normalt.

Frågan är: Är långsamheten i början helt normal? Någon som vet eller känner igen sig?

/BengtB
Jag kan inte säga att jag känner igen mig, men jag är säker på att jag har läst om en speciell funktion i ACC:n (just i CM) som gör att bilen utgår från de värde bilen hade vid när du stängde av motorn. Anledningen varför kommer jag inte ihåg och än värre är jag inte kommer på vad det är som är så bra med en sån funktion... :oops: :oops:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

11
Om det är en tidig CM du har 06-07 så finns det en TSB angående detta och då ska man koppla om en kabel i säkringsdosan pga för dålig kontakt.

Yttertemp sensorn sitter på mitten staget framför kylarna och bakom stötfångaren, man ser den direkt om man tittar genom hålet precis under nummerskyltsplatsen fram. Den är liten och har en liten topp på sig och kontakten sitter direkt på givaren.

Har du provat att byta denna men ingen skillnad så ta kontakt med närmaste autoriserade verkstad så kan dom hjälpa dig med omkopplingen.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

12
Indalsman skrev:Om det är en tidig CM du har 06-07 så finns det en TSB angående detta och då ska man koppla om en kabel i säkringsdosan pga för dålig kontakt.
Yttertemp sensorn sitter på mitten staget framför kylarna och bakom stötfångaren, man ser den direkt om man tittar genom hålet precis under nummerskyltsplatsen fram. Den är liten och har en liten topp på sig och kontakten sitter direkt på givaren.
Har du provat att byta denna men ingen skillnad så ta kontakt med närmaste autoriserade verkstad så kan dom hjälpa dig med omkopplingen.
Tack! jag ska kolla upp detta. Fast vad menas med "tidig 06-07"? Min bil är tillverkad i januari -07.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

13
BengtB skrev:
Indalsman skrev:Om det är en tidig CM du har 06-07 så finns det en TSB angående detta och då ska man koppla om en kabel i säkringsdosan pga för dålig kontakt.
Tack! jag ska kolla upp detta. Fast vad menas med "tidig 06-07"? Min bil är tillverkad i januari -07.

/BengtB
Alltså alla 06or plus tidiga 07or på ett ungefär.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

14
Tackar för den här upplysningen...! :D :D
Är det något som måste åtgärdas inom garantitiden, eller kan man komma även senare, tro?
Nu brukar de greja sånt på "min" verkstad utan att jag behöver be om det, men ifall?
Min garanti går ut den 6 juli...! 8)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

15
Servicebullen heter TSB 07-90-001 och gäller tillverkningsdatum från 17:e april, 2006 till 3:e december, 2006 åtminstone levererade till den amerikanska marknaden.
Senast redigerad av ClasseClas den 16 jun 2009, 15:10, redigerad totalt 1 gång.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision