Annons

61
Välkommen Fransos!
Vad jag förstår är din bil också en automatare??
I så fall tycker jag inte det är speciellt mycket. Är det en manuell så kanske ngt högt!
Tung och tung, jag tycker inte ix35:an är speciellt tung för att vara en "crossover" snarare tvärtom, den är lättare än alla Volvo från s60 och uppåt, de ända andra bilarna av denna typ jag får köra utan e-kort med min husvagn (tot.vikt 1280) är Skoda Yety, Honda Crv, Toyota Rav-4 eller Subaru (Outback och Forester).
Ingen av dessa bilar passar oss (kanske Hondan) men därför väntar vi fortf. på ix35:an!
Nu siktar jag ju på en diesel med automat - dessa är tyngre - därför det begränsade utbudet!

Ha dé (som vi säger i Skåne)!

@
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009
Annons

62
Är det någon som vet varför18-tummare skulle dra mer soppa?
Det är ju 225 däck på 17-tummarna också!
Kan det vara så att de hjulen väger mer (ofjädrad vikt är ju aldrig bra), men detta brukar ju mest påverka väghållningen negativt.
Har aldrig hört att förbrukningen skulle öka mycket p.g.a. hjulens vikt.
S.k. lättrullande däck (allt vad de kallas) minskar ju förbrukningen något, men väger inte alltid minst. Det är ju mer uppbyggnad och mönster.

Någon som vet "på riktigt"?

@
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!

63
Hej igen!

har nu dragit husvagnen till / från öland ca 40 mil totalt.
mätaren säger ca 0,96 l/mil hem och 0,91 upp dvs 20 mil var.

det var dock mkt regn på hemvägen.

tycker det är helt ok för att dra en boggievagn på 1500kg.

normalt drar den blandat 0,6l/m

skillnad mot en bensinare ca 1,5l/m
IX-35 2.0 CRDi-R M6 Comfort Plus "Back Kamera"
"Vackert Vit"
Kabe Safir 590 GDL 89

64
andteg skrev:Välkommen Fransos!
Vad jag förstår är din bil också en automatare??
I så fall tycker jag inte det är speciellt mycket. Är det en manuell så kanske ngt högt!
Tung och tung, jag tycker inte ix35:an är speciellt tung för att vara en "crossover" snarare tvärtom, den är lättare än alla Volvo från s60 och uppåt, de ända andra bilarna av denna typ jag får köra utan e-kort med min husvagn (tot.vikt 1280) är Skoda Yety, Honda Crv, Toyota Rav-4 eller Subaru (Outback och Forester).
Ingen av dessa bilar passar oss (kanske Hondan) men därför väntar vi fortf. på ix35:an!
Nu siktar jag ju på en diesel med automat - dessa är tyngre - därför det begränsade utbudet!

Ha dé (som vi säger i Skåne)!

@
Hej !
Det är en M5 (manuell 5 växlar). Ligger nu på 0,9 och kör "smidig".
Kunde ha blivit lite snålare så klart (runt 0,8 ) och kör landsväg /stan för det flesta.
Mvh
JU

65
55 mil gammal testade jag med ECO-knappen intryckt!
Det mesta var landsväg (motorväg 115km/h 60%, landsväg 20% och 20% blandad stadsnära trafik).
Fick ett snitt enl. färddatorn på 0.75, vilket jag tycker är OK för en ny och "rå" motor.
Jag håller med tidigare inlägg här att den växlar lite knepigt med ECO. Ofta får den dra från väldigt låga varv i uppförsbackar m.m.
Tilläggas skall att det mesta kört med farthållaren inkopplad.

Återkommer.
@

66
Glömde säga: Resan var c:a 10 mil - mätaren närmar sig 70 mil nu.

Stormtrivs med bilen och börjar lära mig alla finesser. Jättemysigt att öppna takluckan i farter under 80, sedan börjar det väsnas ordentligt, men det är ganska dragfritt även i högre hastigheter!

Lovar att återkomma!

@

67
Hustrun ville till Kivik idag det är c:a 12 mil enkel resa över Skåne (Malmö-Kivik). Inte bara slät väg, utan upp och ner över alla rullstensåsarna.
Testade med ECO - knapp intryckt på vägen dit. Kopplade bort den på vägen hem.
Höll alla fartgränser ung. och släppte av när jag närmade mig lägre gränser. Likadant på vägen hem m.a.o. "lite snålkörning" utan att vara irriterande för folk bakom. Gjorde dessutom någon "kick-down" omkörning både dit och hem.
Verkar som om gasen-i-botten inte gör skillnad om du kör m. ECO, litet motstånd, men med "plattan-i-mattan" får man god fart även i detta läge.
Man har nog tänkt till där!

Resultat:
Resan företogs med farthållaren till c:a 75% i funktion.

Med ECO - Tråkiga växlingar - ibland väldigt låga varvtal och med gaspådrag (manuellt) vid dessa skakade hela bilen!!!

Utan denna funktion inkopplad - bilen funkade helt normalt.

Summa:
ECO= 0.62l/mil.
Normal= 0.59l/mil.

Allt detta enligt färddatorn i bilen. Bilen är "rå" och har bara gått 230 mil, vilket borgar för lägre förbrukning framöver!

Det dröjer innan jag kör med ECO knappen!

Kommer nog att testa igen senare, men är mycket tveksam.

@nders

68
Har kört 1500mil med bilen nu och då borde väl allt ha slitit in sig, och förbrukningen på semestern har legat stadigt på 0,68l/mil - 07l/mil landsväg står för ca 60% av körningen resterande 40% stadskörning + småvägar.
Kan villigt erkänna att jag inte har strävat efter så låg förbr som möjligt utan kört enl med mina mått mätt normalt :D Kan säkert komma ner mot 0,6l om jag försöker. Men nuvarande förbrukning är jag mer än nöjd med.
Hyundai ix35 M6 -11
Hyundai i20 GO 1,2 -14

69
Drog husvagn (250cm bred) Malmö - Skövde. 1.22 per mil! Lite besviken, men bilen var bara 280 mil gammal. Allt med farthållare och lådan i automatläge. Växlade lite konstigt!
Nästa etapp: Skövde till Fryken. Farthållaren och "manuell" växling: 1.12 per mil.
Bättre upp tänkte jag, och kollade sedan på en tuff sträcka,Fryken-Malmö (jag måste göra p.g.a. familjeskäl). Lärde mej att det var inte bara låga varv, utan effektiva varv som var bra och körde mest på 4:an och 5:an och bara på 6:an i nerförsbackar och kom strax under 1.10 snitt, men var en ryckig körning så det är väl inget riktigt bra riktvärde!
Med tanke på vad jag lärt av min första husvagns-tur är att när bilen är inkörd och jag med den, så kan jag nog köra på c:a litern per mil med husvagnen bakpå!
Annat än minst 1,6 l/mil bensin med den gamla!

I dagsläget drar bilen c:;a 0,91 l/mil i ren stadskörning i Malmö, vilket jag tycker acceptabelt med tanke på att min fru inte är någon "eco-driver" precis!
Återkommer!

@nders

70
Jag har hela tiden varit noga med att föra körjournal och räkna manuellt. Färddatorn räknar oftast inte perfekt har jag kommit fram till, ibland visar den för mycket och ibland för lite, medelförbrukningen har hela tiden sjunkit fram till ca 900-1000 mil, jag har kört 1400 nu och nu ligger den stadigt runt 0,71L/M i räknade siffror.
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R A6 Sport,CoolBrown 2011