Nu har jag hittat ett problem. Kurvljuset håller inte. Efter en månads körning så gav kurvljuset upp h-fram.
Lämnade in bilen på verkstad, garantiärende, ny insats monterad.
Nu efter en vecka så kraschar skiten igen. Vet inte ännu om det är samma fel, men det är samma jävla varningslampa som lyser.
Är jag ensam om denna lilla egenhet?
Annons
3
Det var ungefär så långt jag kom innan varningslampan för adaptiva strålkastarna tändes första gången. Verkstadsbesök bokades in.
Sedan felsökningen visade att h-strålkastare gett upp så blev det beställning av ny insats och återbesök till verkstad för byte.
Kändes som man hade en ny bil igen, när man slapp se den gula varningslampan lysa.
Men efter ganska exakt en vecka så är det dags igen, denna gång verkar lite annorlunda dock. Tidigare tändes varningslampan endast då brytarvredet stod i läge auto.
Nu tänds den i alla lägen. Detta är måttligt roande på en i övrigt utmärkt bil.
Sedan felsökningen visade att h-strålkastare gett upp så blev det beställning av ny insats och återbesök till verkstad för byte.
Kändes som man hade en ny bil igen, när man slapp se den gula varningslampan lysa.
Men efter ganska exakt en vecka så är det dags igen, denna gång verkar lite annorlunda dock. Tidigare tändes varningslampan endast då brytarvredet stod i läge auto.
Nu tänds den i alla lägen. Detta är måttligt roande på en i övrigt utmärkt bil.
4
Japp då har man varit på verkstad igen, ny anläggning denna gång.
Måste bara ge Bilia en eloge för deras trevliga o tillmötesgående tekniker.
Alltid snabb kontakt när man är där.
Hade Toyota tidigare där hade man kunnat riva stället utan att kundmottagarna lyft blicken från sina datorskärmar.
Något frågande blev man dock när han hörde att det var en I40 som skulle utredas.
"Du kan säkert modellen bättre än oss" sa han o skrattade.
Hursom så var det samma insats som rasat igen, ny beställd.
Detta kan säkert upprepas några ggr, som det verkar.
Måste bara ge Bilia en eloge för deras trevliga o tillmötesgående tekniker.
Alltid snabb kontakt när man är där.
Hade Toyota tidigare där hade man kunnat riva stället utan att kundmottagarna lyft blicken från sina datorskärmar.
Något frågande blev man dock när han hörde att det var en I40 som skulle utredas.
"Du kan säkert modellen bättre än oss" sa han o skrattade.
Hursom så var det samma insats som rasat igen, ny beställd.
Detta kan säkert upprepas några ggr, som det verkar.
5
En fundering bara, du skriver kurvljusen....det är ju bara en fast H7 lampa som tänds och släcks i kurvorna. Är det ljusviddsregleringen som pajar? Alltså som reglerar höjden på halvljuset automatiskt?
Ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg!
Min bil:
Hyundai i40 1,7 crdi Premium, Blue spirit pearl
Min bil:
7
Hmm....funderar om det alls funkar på min bil, har då aldrig sett att det synbart vrider ljusbilden vid kurvtagning, har sett det tydligt på Skoda Superb men inte på min bil. Kanske värt att kolla upp. Finns ingen varning heller som visar att det inte fungerar.
Kanske Hyundais lösning på de senare bilarna att man helt enkelt tagit bort funktionen, men tvivlar väl på det.
När har du fått din bil? Min är levererad i december
Kanske Hyundais lösning på de senare bilarna att man helt enkelt tagit bort funktionen, men tvivlar väl på det.
När har du fått din bil? Min är levererad i december
Min bil:
Min bil:
10
Min bil som komm till Sverige den 16 december och uttagen den 29 december har inte någon sådan kuvljusfunktion, den vrider inte ljusbilden efter rattrörelsen. Det enda den har är H7 lampor inuti huvudstrålkastarna som tänds beroende på rattrörelsen.
Måste kolla med återförsäljaren men jag skulle tro att dom gått ifrån den funktionen på bilarna tillverkat mot slutet av året. Kanske för att det strulat...
Måste kolla med återförsäljaren men jag skulle tro att dom gått ifrån den funktionen på bilarna tillverkat mot slutet av året. Kanske för att det strulat...
Min bil:
Min bil:
Ang adaptivt ljus
13Tack för den upplysningen då slipper man i alla fall en onödig teknisk pryl ,det finns nog av dem ändå
GP
GP
GP
Kan inte stämma att de vad detta på de första!
15Min I40 är den första som är registrerad på en privatperson. Jag lyckades få ut min 1 september och den kom till Svedala 17:e augusti.
Min har bara en lampa som tänds upp på respektive sida man rattar åt.
Min har bara en lampa som tänds upp på respektive sida man rattar åt.