Annons

Kurvljuset verkar vara av urusel kvalitet...

1
Nu har jag hittat ett problem. Kurvljuset håller inte. Efter en månads körning så gav kurvljuset upp h-fram.
Lämnade in bilen på verkstad, garantiärende, ny insats monterad.
Nu efter en vecka så kraschar skiten igen. Vet inte ännu om det är samma fel, men det är samma jävla varningslampa som lyser.
Är jag ensam om denna lilla egenhet?
Annons

2
Låter inte bra... Vad är det som händer med dom? Du skriver byte insatts, jag har kört i snart 1 månad och drygt 300 mil utan detta bekymmer.
Ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg!

Min bil:
Hyundai i40 1,7 crdi Premium, Blue spirit pearl

3
Det var ungefär så långt jag kom innan varningslampan för adaptiva strålkastarna tändes första gången. Verkstadsbesök bokades in.
Sedan felsökningen visade att h-strålkastare gett upp så blev det beställning av ny insats och återbesök till verkstad för byte.
Kändes som man hade en ny bil igen, när man slapp se den gula varningslampan lysa.
Men efter ganska exakt en vecka så är det dags igen, denna gång verkar lite annorlunda dock. Tidigare tändes varningslampan endast då brytarvredet stod i läge auto.
Nu tänds den i alla lägen. Detta är måttligt roande på en i övrigt utmärkt bil. :evil:

4
Japp då har man varit på verkstad igen, ny anläggning denna gång.
Måste bara ge Bilia en eloge för deras trevliga o tillmötesgående tekniker.
Alltid snabb kontakt när man är där.
Hade Toyota tidigare där hade man kunnat riva stället utan att kundmottagarna lyft blicken från sina datorskärmar.:shock:
Något frågande blev man dock när han hörde att det var en I40 som skulle utredas.
"Du kan säkert modellen bättre än oss" sa han o skrattade.
Hursom så var det samma insats som rasat igen, ny beställd.
Detta kan säkert upprepas några ggr, som det verkar.

5
En fundering bara, du skriver kurvljusen....det är ju bara en fast H7 lampa som tänds och släcks i kurvorna. Är det ljusviddsregleringen som pajar? Alltså som reglerar höjden på halvljuset automatiskt?

Min bil:

6
Nej, xenon lyktan/linsen vrider sig också några grader innan lampan tänds. Det ryktades om att det var ett kontaktfel men det verkar vara motorn som är felkonstruerad. Hyundai jobbar på att lösa problemet.

7
Hmm....funderar om det alls funkar på min bil, har då aldrig sett att det synbart vrider ljusbilden vid kurvtagning, har sett det tydligt på Skoda Superb men inte på min bil. Kanske värt att kolla upp. Finns ingen varning heller som visar att det inte fungerar.

Kanske Hyundais lösning på de senare bilarna att man helt enkelt tagit bort funktionen, men tvivlar väl på det.

När har du fått din bil? Min är levererad i december

Min bil:

8
Ställ bilen framför en vägg o vrid på ratten så ser du med all tydlighet att ljusen rör sig... Det går inte att missa. Kravet är dock att strömställarvredet för ljuset står i läge auto, det vill säga rakt upp. Ganska ballt om jag får säga det själv. 8)

10
Min bil som komm till Sverige den 16 december och uttagen den 29 december har inte någon sådan kuvljusfunktion, den vrider inte ljusbilden efter rattrörelsen. Det enda den har är H7 lampor inuti huvudstrålkastarna som tänds beroende på rattrörelsen.

Måste kolla med återförsäljaren men jag skulle tro att dom gått ifrån den funktionen på bilarna tillverkat mot slutet av året. Kanske för att det strulat...

Min bil:

11
Det var märkligt tycker jag. Om jag skulle få den funktionen bortplockad vid någon service/insatsbyte, kan jag lova att det blir liv i luckan... (väck inte den grizzly som sover). :twisted:

14
Oooh. Har jag fått något som jag inte skall ha...
Nästan som en lottovinst. Inte så konstigt att det krånglar då.
Men ta det ifrån mig DET kan man glömma.
Men jag kan hålla med om att vissa funktioner är helt onödiga, men kul.