Annons
17
Hej
Skulle byta till osram night breaker, men fick inte bort H7 lampan ?
den verkar sitta på en PLAST pinne ? vet inte om man ska vrida på den eller ? kände att den röde lite på sig när jag vred på plast pinnen, men törs inte ta i efter som det är just plast, rädd att den kan gå av.
Tips på hur tar man bort Helljus lampan, det verkar inte stå i manualen när man har xenon lamphus.
Med vänlig hälsning
Timo
den verkar sitta på en PLAST pinne ? vet inte om man ska vrida på den eller ? kände att den röde lite på sig när jag vred på plast pinnen, men törs inte ta i efter som det är just plast, rädd att den kan gå av.
Tips på hur tar man bort Helljus lampan, det verkar inte stå i manualen när man har xenon lamphus.
Med vänlig hälsning
Timo
18
Bara att vrida åt vänster, precis som om det vore en stor skruv. Min ena satt stenhårt. Den andra satt ganska löst. Svårt att se hur det ser ut eftersom det är så långt in.MrDTS skrev:Hej
Med vänlig hälsning
Timo
19
Plastpinnen är en förlängare för att du skall nå att vrida lampan, den håller. Titta på bilden i min xenonmontering.MrDTS skrev:Hej
Med vänlig hälsning
Timo
Re: Justera helljus
20Hej! Tänkte skriva lite här om mitt helljus också. I had a real real bad main beam as well as the others, I almost drove onto a traffic sign with my main beams on! This is what I did, I drove to Hyundai in Malmö and they adjusted it and said the problem comes from the leverans service... anyway, I then also changed the main beams to Philips XtremeVision H7 (after reading hundred of forums and comparing pictures and videos I bought the more expensive philips xtremevision rather than the osram night breaker (which I also had on my volvo) or the RingUltima or GE megalight this was due to the longer life and less glare on the philips) .. the difference after doing these modifications was great! No where near my previous Volvo S40, but much much better, I do recommend if you are annoyed by your main beam. Sorry I donät have any before, after pictures, but it was definitely worth it!
Hope this would help somebody..
By the way, changing the H7 Main beam lamp (I have the Premium with xenon halvljus) was real easy. you turn the cap and open it, then it's not like Volvos we are used to with the pin, there's a long black plastic tab you need to turn like about 10degrees, the lamp is then loose and comes out. change the lamp, put it in and rotate 10degrees back. You're good to go!
Hope this would help somebody..
By the way, changing the H7 Main beam lamp (I have the Premium with xenon halvljus) was real easy. you turn the cap and open it, then it's not like Volvos we are used to with the pin, there's a long black plastic tab you need to turn like about 10degrees, the lamp is then loose and comes out. change the lamp, put it in and rotate 10degrees back. You're good to go!
21Har nu justerat helljuset och satt in Osram Night Breaker....MEN...det är ju fortfarande ett skämt till helljus. Synd att man redan plockat ut sin "bonus" (min display till radion var ganska repig vid leverans och ÅF gav mig en DEFA batteriladdare och en dragkrok som kompensation) så att kräva ÅF på extraljus är nog inte att tänka på. Hur som helst, frågan är nu om man ska satsa på tre Hella 3003 compact eller en EX3000 ljusramp? Halogen, Xenon eller LED?
22O nej, det är inget fel på helljuset det har Hyundai Support sagt.jomo1 skrev:Har nu justerat helljuset och satt in Osram Night Breaker....MEN...det är ju fortfarande ett skämt till helljus. Synd att man redan plockat ut sin "bonus" (min display till radion var ganska repig vid leverans och ÅF gav mig en DEFA batteriladdare och en dragkrok som kompensation) så att kräva ÅF på extraljus är nog inte att tänka på. Hur som helst, frågan är nu om man ska satsa på tre Hella 3003 compact eller en EX3000 ljusramp? Halogen, Xenon eller LED?
23Bytte igår H7 lampor till Osram Nightbreaker unlimited och det blev en bra skillnad mot de originalmonterade osram som satt i, men ljusbilden på helljuset är väldigt varierande mellan höger/vänster.
Jag kollade efter någon justerskruv, men hittade ingen. Har någon en bild på hur justerskruven ser ut?
Jag kollade efter någon justerskruv, men hittade ingen. Har någon en bild på hur justerskruven ser ut?
24Om du är lite äldre så är det inte en skruv utan en M8 bultskalle du skall leta efter. Finns bilder i tråden.hankenstein skrev:Bytte igår H7 lampor till Osram Nightbreaker unlimited och det blev en bra skillnad mot de originalmonterade osram som satt i, men ljusbilden på helljuset är väldigt varierande mellan höger/vänster.