Annons

Re: Ljud och navigator med utvändig fabriksförstärkare.

16
Så var det klart: Inte hundrapassning i panelen ännu, kommer senare.
Som ni ser på bilderna så har jag använt AC-panelen från I40 utan Nav. Samma kontakter, samma funktion på AC-panelen.

1. GPSantennkontakten var densamma som i bilen så det gick att använda originalantennen i bak på bilen.
2. Antennkontakten för radion är Hyundais egen så där köpte jag en anpassningskontakt till DIN.
3. Media-USB-kontakten är den som sitter i bilen.
4. Samma kontakter bak i Nav eller radiovarianten, men ej samma pinout, så där fick jag ändra i kontakterna.
Ett fullständigt vansinne av Hyundai då detta måste kosta oerhörda pengar att ha olika pinouts.

5. Original backkameran ansluten till nya burken.
6. Programmeringen av ratt-kontakterna fungerar 100, d.v.s. volym upp o ner o.s.v.
7. Blåtanden anslöt på första försöket, nedladdning av kontakter fungerar.
8. 3G fungerar utmärkt.
9. WIFI fungerar utmärkt.
10. Apple har jag ingen men antar att den kontakten funkar också.
11. Originalmikrofonen i taket fungerar.
12. Ansluten till bilens originalförstärkaren med mycket bättre ljud än tidigare.
13. Senaste kartuppdatering Q1 2013, Navteq kan kyssa sig i ......

Bilder:
Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Annons

Re: Ljud och navigator med utvändig fabriksförstärkare.

18
AntonM skrev:Riktigt intressant projekt att läsa om, uppdatera gärna med mer bilder och synpunkter.
Hej förresten, helt ny hyundai ägare, eller ja, jag måste vänta tills på fredag innan jag faktiskt får hämta ut min I40 1.7 sport -12 :)
Hoppas att man inte har problemen ni talar om med dåligt ljud bak.
Några mer synpunkter har jag inte utan att det fungerar 100%. Beställt en likadan till frugans KIA Soul.
Däremot kan du berätta hur du upplever ljudet i din. Gå in i inställningar och "fada" ljudet till mittläget
och lyssna i de bakre högtalarna.

Re: Ljud och navigator med utvändig fabriksförstärkare.

20
Sundmark skrev:Tjosan! Du som verkar ha lite koll..
Vet du nått ( eller vet vart man kan hitta ) info om orginalhögtalarna som sitter i I40?
Söker oxå info om orginalstereon, vad det finns för utgångar osv.
Bästa och billigaste sättet är att registrera dig här, det är gratis. Titta sedan på Sonatan med JBL där har du om inte samma så liknande
högtalare. https://www.hyundaitechinfo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tyvärr måste du använda IE för att se scheman. Firefox och Chrome funkar, men inte för att se scheman.

Det dyra sättet om du vill ha I40 är att gå till Hyundai:s hemsida och köpa en timma på deras sajt för 5 Euros.
Avråder dock där företaget click and buy är värre än Stasi på att kräva uppgifter.

Om det är vanliga stereon du pratar om finns inga utgångar annat än för högtalarna. De bilar med utvändig förstärkare använder
"Can-bussen" plus SPDIF utgången som finns i kablaget till förstärkaren. I princip är alla högtalare 2 Ohms impedans.

Jag har scheman för de i I40 befintliga radio eller nav-kontakterna och kan mejla dig. Kom dock ihåg att jag betalt för att hämta dem, vill inte ha betalt, men ett tack.

Re: Ljud och navigator med utvändig fabriksförstärkare.

21
Åh fan, börjar med ett stort tack för infon!

Ska genast regga mig på "Hyundaitech" sidan å kolla lite, dom funderingarna jag hade gällande högtalare var mest storleken på dom, ett byte av dessa står och väntar inom kort.

Du var tvungen att stifta om någon kontakt vid ditt stereobyte som jag förstog det va? Sitter på en gammal och muppig burk så jag ser inte vad du skrivit där för stunden.. :geek:

Re: Ljud och navigator med utvändig fabriksförstärkare.

22
Sundmark skrev:Åh fan, börjar med ett stort tack för infon!

Ska genast regga mig på "Hyundaitech" sidan å kolla lite, dom funderingarna jag hade gällande högtalare var mest storleken på dom, ett byte av dessa står och väntar inom kort.

Du var tvungen att stifta om någon kontakt vid ditt stereobyte som jag förstog det va? Sitter på en gammal och muppig burk så jag ser inte vad du skrivit där för stunden.. :geek:
Orsaken till att jag fick stifta om är att min bil original har nav-enhet och inte stereo. Till nav-enheterna finns inga färdiga att köpa. Om du däremot har radio/stereoenheten utan yttre förstärkare är det plug-in, direkt. Finns nu i Win eller Android.

Här handlar jag, bra kvalité och allt funkar 100%. Hälsa Kevin från mig då jag som sagt handlar där. Har beställt en Android till min frus KIA Soul 2013.

http://canadvdgps.com/product.asp?keywo ... 0&x=27&y=9" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Ljud och navigator med utvändig fabriksförstärkare.

24
Sundmark skrev:Än en gång stort tack för infon!

Blir till att lägga en beställning på en http://canadvdgps.com/ShowProduct.Asp?Id=444" onclick="window.open(this.href);return false; när man kommer hem då :D

Vågar man fråga vad du fick betala för hela härligheten?

*edit*
är jag lite halvkorkad eller står det inga priser på sidan?
Någonstans runt 450 USD med DHL för KIA Androiden. Mejla Kevin och fråga.

Behöver du hjälp med installationen så säg till. Hjälper dig så gott jag kan utan kostnad, men med tack som ersättning.

Re: Ljud och navigator med utvändig fabriksförstärkare.

26
bjorjo skrev:Hei Tjosan.
Jeg lurer på hvilka stifter du måste stifta om. Var det batteripluss og tendningspluss ?

Grunnen til at jag frågar er at jag holder på att montera dab- adapter, og den går i oppstarts modus varje gång jag slår på ignition.

Mvh Bjørn J
Kommer inte ihåg så här direkt, men det handlar om mest om SPDIF/Canbus. Faktum är att alla modeller har röd/gul/svart på samma ställe. 24 i den långa B-kontakten
är jord=svart. 12 i samma kontakt direkt batteri = gul. 11 i samma kontakt är ACC = röd.

Hoppas att det hjälper.

Re: Ljud och navigator med utvändig fabriksförstärkare.

28
bjorjo skrev:Ja, det stemmer med min også. Saken er at DAB boxen er ON hela tiden når tendningen er på, og rattknappene fungerer ikke på DAB boxen . Det er vel can-busen som fordeler signal fra rattknappene ?
Har du koplingsdiagram for radiokontakten ? Det ville vært fint å hatt.

Takk for hjelpen Tjosan ! :D
Svar nej, rattknapparna består av ett motståndsnät som är direktkopplat till radion eller navigatorn. På I40 med navigator är det i stora kontakten pinne5 och pinne 17
som motståndsnätet är kopplat, på radioversionen, samma kontakt men pinne 4 och 17. Beroende på vilken knapp du trycker in förändras resistansen och apparaten känner igen vilken knapp
som är intryckt. Jag antar att det är en A/D omvandlare på insidan av apparaten. Har du schema på Daben att skicka så jag kan titta vad som behöver göras.