Jörgen Jönsson skrev:
Förresten är vi bara 3-4 st på forumet?
Japp! Det är ovanligt mycket trafik här ikväll...
Jörgen Jönsson skrev:
Det är just det jag menar, då är det ju inte tekniken som brister den är ju densamma i Tyskland!
Eller?
Men, teknik utan förståelse - eller ännu värre;
en diskrepans i bilden av vad ett hjälpsystem kan uträtta,
och vad det verkligen gör - är det något att hänga i gran...?
Jag anser att vi i Sverige inte använder den fulla potentialen i ABS-systemet eftersom vi är felinformerade/ointresserade!
Jag skulle önska att en bråkdel av alla de miljarder som just nu öses in i F&U kring hängslen och livremmar kunde kunde läggas på att uppgradera mjukvaran - den snubben som skall manövrera bilen!!!
Någon motorprofil påstod lite tillspetsat(!) redan långt innan airbagsen gjorde entré - modeorden för tillfället var "delad rattstång" och "polstrat rattcentrum", att just detta var fel väg att gå;
Han menade att en tydlig, spetsig kon som rattcentrum, pekande mot förarens bröstkorg borde få folk att fundera över sin körning.
Självklart var inte utspelet allvarligt menat, och självklart är det inte något sådant jag eftersträvar, men tankeexperimentet är intressant så tillvida att vi isåfall skulle ha en tydlig återkoppling till konsekvensen av vårt uppträdande i trafiken.
På -60 talet började insidan av bilarna vadderas för att skydda passagerarna,
på -70 talet började utsidan kläs in för att skydda omvärlden,
på -80 talet tog intelligenta krockstrukturer i karossen allt limelight
på -90 talet var det den "passiva" elektroniken som var räddningen och
nu utvecklar vi den aktiva elektroniken som går in och tar över uppgifter från föraren - till en början i krissituationer...
men det kommade decenniet lär innebära "tvingande" elektronik i våra bilar.
Jag gillar det inte!
Jag vill inte ha en bil som initierar en inbromsning utan att jag har satt foten på bromsen!
Jag vill inte ha "Intelligent stöd för hastighetsanpassning"
http://www.isa.vv.se/
Jag är skeptisk till (nu nedlagda?) Promethus-projektet och känner obehag inför de "optimeringar" av landsvägstrafiken som diskuteras;
(Adaptiva farthållare som korresponderar med andra bilar = bilarna väljer själva ett [mycket] tätare avstånd mellan sig eftersom de byter information sinsemellan om trafikläget längre fram längs vägen "i realtid", som det så vackert heter.)
Jag är inte teknikfientlig, dock rejält skeptisk; jag har sett så många kollektioner av Kejsarens nya kläder komma och gå och lyssnat till så mycket corporate bullshit -
för att inte tala om govermental dito att det står mig upp i halsen!
Det
är människan som är den svaga länken i de flesta system!
Stöd och assist, okay - men inte om det innebär att förståelsen för skeendet går förlorat, och absolut inte om det innebär att konsekvensen av ens handlande blir grumlat!
Det
är inte ogörligt att höja medvetandet hos oss bilförare, och hela våra liv styrs av en universell lag: "Aktion <-> Reaktion":
man kan helt enkelt inte rycka i en tåt utan att det sker en påverkan på annat håll. For better or for worse?
Kom ihåg att det är endast inom matematiken som 1 + 1 blir 2!
Swedefe