Annons

76
Santaclaus skrev:Men som sagt jag har inte kollat VAR på varvtalsskalan kraften kommer i den nya 6:an.
Allt man har kunnat läsa i förhand kring motorspecen är just att man skulle lägga energi på att täppa igen "vridmomentshålet" som den gamla 6an har just där man egetligen skulle vilja lite extra mos.

Personligen tar jag hellre ett något sämre vrid vid användbara varvtal än jagar gubben Newton på svårfunna platser där ingen vettig människa kör.

Nya 2,7an är en helt ny motor, så vitt jag förstår - inte en gjutning gemensam med den gamla.

Tvingade mig in på Bilia idag för att provsitta straffplatsen på XC 90 - och se; jag fick inte plats där heller!!! :mrgreen:

Dock skall sägas att det - hmm, var mindre av mig som inte fick plats i XC 90 i jämförelse med CM.

Luddigt?
Så här då; I CM låg panikkänslorna på lur - framförallt huvudet hade ingenstans att ta vägen, och benen gjorde att sätet framför inte kom på plats alls, medans det i XC 90 faktiskt gick att sitta, men platsen framför vart obrukbar eftersom mina ben återigen hindrade resningen av sätet i andra stolsraden.

Öppnar man bakluckan så är det stor skillnad - faktiskt större skillnad än vad karosslängdsdifferensen om 15 cm indikerar;
XC 90 har ett slags bagagautrymme bakom tredje raden, något CM saknar.

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

77
Jäpp !! Så har även jag varit o beskådat den nya Santan . Fin bil,, visst , men den väckte inget habegär, det var inte en Santa i mina ögon, det skulle kunna ha varit vilken SUV som helst. Förr i tiden var jag inbiten Mitsubishi åkare, har haft allt ifrån Coltar, Carismor, Galanter och när vi fick tillökning så vart det först en Space wagon som sedan byttes till en ny Space Wagon, när den skulle bytas så lanserades efterträdaren Grandis, och ioch med den så försvann min känsla för Mitsubishi. Jag fick samma känsla för den nya Santan : det var inget för mig..
Min nästa bil blir säkert en nyare (Ur) Santa, men när den bilen blir för gammal, så tror jag att jag byter märke, till vad vet jag inte men att CM:en skulle hamna i mitt garage betvivlar jag.
Får börja leta efter nåt nytt objekt att bli förälskad i.
"Joppe"

78
Häromdagen damp det ner ett brev från Hyundai i brevlådan - det innehöll ett par fribiljetter till den kommande Bilsalongen på Älvsjö-mässan.

Nu är ju frågan om det är värt besväret att ta sig till Älvsjö för att än en gång få bekräftat intrycket av en misslyckad efterföljare till den riktiga Santa Fé.

Men kanske kan det vara idé att ta sig en titt trots allt - för att börja skapa sig en uppfattning om vilket annat märke man ska välja nästa gång... :mrgreen:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

79
nimbusen skrev:Ja så har även undertecknad skådat CM-bil på ut och insidan.

Efter att 45 minuter nagelfarit å klivit in och ur CM (en 6:a automat) från alla håll och kanter, så lämnade frugan och jag bilförsäljaren och bilen utan att vända oss om ens. Tillbaka till parkeringen där vi klev in i vår riktiga ur-Santa och körde leende därifrån. Ett belåtet leende, INTE p.g.a. det vi just hade sett utan för att vi åter satt i vår oslagbara härliga "gamla" bil.

Väljer att nämna bara några av upptäckta minus - Ingen öppningsbar bakruta, Inget lastutrymme i 7:an, Anonym front-siluett, Ingen strålkastarspolning = inga xenon-strålkastare, Träimitation inst.bräda, dörrar faktiskt riktigt ful variant.

Sorry men jag tror tyvärr inte att vi får skåda någon större försäljningsframgång av CM iaf.
Låter lite komiskt. Gamla santan är ful men en praktisk bil. Tycker själv den blev obsolet när Tuscon kom. Nya Santan är riktigt snygg och gör åter att det är meningsfull storleksskillnad på bilarna.

När den gamla Santan är borta är det betydligt naturligare för dess Die hard fan at välja Tuscon än nya Santan.

Intressant det där med åsikter om bilens utseende.

80
Njaaa, nu skall vi väl ändå springa iväg för långt fram i tiden. Vad som hänt på bilmarknaden när tiden är inne för våra gamla UR-Santor att rulla sina sista mil, som jag med bästa omvårdnad hoppas kommer att dröja åtskilliga år, det är de ju ingen som vet med säkerhet idag. Men personligen är jag rätt övertygad om att den dagen så finns det med all sannolikhet en hel del riktigt kuliga och värdiga efterträdare.

De jag reagerade på mest beträffande CM är att jag tycker Hyundai med denna nya modell faktiskt tagit ett steg tillbaka bl.a. gällande de praktiska. Ta bara som ex. den icke öppningsbara rutan i bakluckan. Hur uppskattad är inte denna på UR-Santan av hundägare. Bara komma på tanken att lansera CM i ett utförande som modell 7-sitsig. Två extra säten gjorda för pygméer och därmed NOLL bagageutrymme tycker jag gränsar till lurendrejeri. Att 2006 komma med en ny modell som saknar spolare för strålkastaren och därför ingen valmöjlighet att montera Xenon-ljus - men hallå eller? Ja så var det dom där lastbågarna, där den främre är högre än den bakre. Fronten till påmonterad skidbox pekar snett uppåt, vilket inte bara innebär att man får tanka onödigt ofta, utan boxen påminner utan någon större fantasi också om en avfyrningsklar farkost som bara väntar på att få skjutas ut i rymden.
Design? Varför välja att montera urdålig träimitation i en bil i 300- tusenkronors klassen, när det numera finns teknik att göra riktigt välliknande trästycken i plast? Varför skall CM-ägaren rulla runt anonymt i trafiken? Genom att ändra på en tidigare välkänd SF-profil, som inte liknar någon annan bil och som dessutom alla vid det här laget lärt sig känna igen på långt håll, har Hyundai med sin nu utslätade CM-front tydligen valt att "inte synas", vilket för mig är obegripligt.

Nu finns det säkert nya tekniska lösningar i CM som hos vissa kan överskugga ovanstående knasigheter, men det är ändå det första yttre intrycket som påverkar varje individs smaklökar mest, antingen positivt eller negativt. Mina smaklökar påverkades iaf. negativt! :cry:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

81
brodeur skrev: Intressant det där med åsikter om bilens utseende.
Ja, tycke och smak kan man ju diskutera tills man blir blå i ansiktet...

Jag själv som aldrig riktigt gillat utseendet hos SMen har ändå valt att köpa den - två gånger... :roll:

Erfarenheten säger mig att den gamla modellen snart blir hopplöst daterad när ersättaren börjar rulla omkring på vägarna.

Det är ytterst få bilar jag kan nämna på rak arm som varit tillräckligt särpräglade för att överleva designmässigt när dess efterträdare blivit "den nya standarden" - det mesta som Bruno Scacco ritade platsar, med W124 som paradexempel:

(bild kommer)

Men, även SMen har potential att bli en klassiker - inte på den stringenta elegansen och tidlösheten, utan på de knäppa och egensinniga linjerna - som faktiskt var genomarbetade ända in i inredningen; mittkonsollen, ratten och den första takkonsollen knyter alla ihop till designelement härstammar från karossen.

Men, hur tusan kunde bilen sälja om den var ful?
Och, hur kan den ha skaffat sig så många "die hard fans"?

Ja, något måste ha varit väldigt, väldigt rätt eftersom så många har knatat i väg för att köpa Santan, men ratat Tucson.
brodeur skrev: När den gamla Santan är borta är det betydligt naturligare för dess Die hard fan at välja Tuscon än nya Santan.

Nix!
Har ingen lust att dra igång ett flammande krig med en av de få Tucson-ägarna som bitit sig fast här på forumet - jag respekterar din åsikt "brodeur" - men Tucson har aldrig varit ett option för mig:

Bilen hamnade snett från början hos mig i och med pressreleaser och motorjournalisters okritiska upprapande av färdigtuggat material:

Jag förstår inte hur man lyckats presentera en bil som "mindre" än Santa Fe när den i själva verket står på bredare spårvidd, har längre hjulbas, är bredare och till och med högre än Santa Fe!?!?
Okay - millimetrar, men ändå!
Tucson är en skickligt genomförd scam - och man kan fråga sig var innerutrymmen blev av - den 15 cm kortare karossen är inte den enda förklaringen, bilen är helt enkelt slarvigt packad i jämförelse med SM.

Tucson passar säkert en viss sorts människor, men blir inget alternativ för mig; jag måste kunna lasta i bilen, jag behöver kunna komplettera med fullängdsbox, jag måste kunna dra (minst) 2 ton. Ridå Tucson!

Det som initialt fångade mig med SM var känslan av duglighet.
Släpvagnsvikten var satt skyhögt över bilarna den parades ihop med, lastutrymmet visade sig vara gigantiskt när man lastat den några gånger, och den godkända lastvikten var helt absurd - 720 kg är mer än åtskilliga macho pick-upper!

Okay, jag hade önskat mig lågväxel i den ursprungliga specen, men den specen pekade på bilar som var mer än dubbelt så dyra som vår första SM!
Den första SMen gjorde precis samma jobb som en LR Disco II hade fått göra, och den gjorde det till en avsevärt mycket lägre kapitalkostnad, väsentligt mycket mindre krångel och med en värdeminskning som är skrattretande låg; 7.- milen!!!

Tyvärr får jag inte samma vibbar kring CM - det är en snygg, hal och säkerligen säljande bil - men vad jag misstänker är den tilltalar andra kategorier än de som köpte SM.

Visst, åtskilliga kommer att byta in sin gamla och ta ut en ny, och återigen nya kundgrupper kommer att strömma till, men vad blir summan under strecket?

Min känsla är att Hyundai Svenska kommer att få kavla upp skjortärmarna igen;
CM kommer att tilltala nya kundgrupper som tidigare inte kunnat tänka sig att synas på samma gata som en Hyundaihandlare...
Där är en tröskel - bilen är kalas, men kommer man att kunna greppa kunderna ute på golvet...?
Tja, just i Göteborg har Frontbilar bra mycket större chans med sin professionalism på försäljningsidan än vad AutoWest någonsin hade haft, men hur ser det ut på landet?

Die hard SM-kunder kommer att åka i sin gamla SM så länge det går, och med stolthet, det är min gissning!
Att byta till Tucson känns ändå mer avlägset än att byta till CM, men den stora risken är att CM skjuter över målet på samma sätt som Tucson inte når riktigt fram - och plötsligt står åtskilliga Santa Fe-ianer utan en bil som matchar deras behov.

12,000 sålda Santa Fe SM i Sverige på sådär 5 år är exceptionellt,
jag tvivlar på att CM kommer att kunna matcha det!
Senast redigerad av Swedefe den 29 mar 2006, 09:01, redigerad totalt 1 gång.
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot

82
Kan inte annat än instämma med föregående talare, i detta fall Nimbusen och Swedefe.
Kort sagt: jag undrar om inte Hyundai nu bitit sig i tummen (eller svansen), för CM är inte, trots namnet, en ny Santa Fé - den är en helt annan bil, och vi SM-ägare står som sagt utan alternativ.
Vad gäller utseendet på SM så måste jag väl erkänna att jag vid första anblicken tyckte den såg märklig ut, men ganska snabbt kom jag att gilla utseendet och t o m tycka att den är snygg - fulsnygg är kanske rätta ordet, och det innebär faktiskt i mina ögon att den ser bättre ut än om den "bara" varit snygg... :wink:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

83
Hej på er! Jag har väntat en tid , läst era inlägg och begrundat.De som har komenterat den nya santan har varit alltigenom negativa, ni som inte ännu kommenterat kanske gillar den? Här kommer mitt omdömme. Jag tycker den är snygg ! Ser nästan ut som en VW Touareg. Stram och elegant,bort med all onödig svulstighet och plast. Går nästan ljudlöst,fin inredning och sobert belysta displayer och reglage.Utstrålar prestige. Jag vill ha! Antispinn och antisladd och massa annat lullull. När tiden är inne kommer jag att byta, min egen 04 kändes plötsligt hopplöst gammal. Kommer enligt rykten med xsenonstrålkastare och spolare senare.Priset har gått upp med 60 tusen, men det känns som man har plöjt ner mer i denna bil. Hälsningar claes.
Senast redigerad av claesburn den 30 mar 2006, 08:32, redigerad totalt 1 gång.
burnis

84
I grund och botten är jag själv en helsåld BIG diggare av alla SF. Orsaken till min kritik iaf. av SF-CM är därför till 99% baserad på att jag helt enkelt blev så himla besviken på resultatet konstruktörerna på Hyundai åstadkommit med nya Santan. Detta upptäckte jag först efter att jag fått klämma, pilla och snoka runt i bilen "in real". Så den återstående procenten var faktiskt det enda minustecknet jag hade med mig, då jag steg in till bilhandlaren.
Detta minus fick CM från mig redan första gången jag såg den på en spionbild. Anledningen är just det du nämner, att nya SF inte längre "sticker ut" utan plötsligt börjat likna olika SUV-modeller från andra tillverkare, vilket gör att den fölorat hela SF-charmen. :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

85
Hei

Var i dag ute å så på CM for første gang i butikken her, og hadde en god prøvetur med den.

må si jeg likte bilen godt, dette var en 2,2 CRDI, med automat. nå var denne bilen helt kliss ny, da den hadde vært hos forhandler kun et par timer, og hadde 1,6 mil på metret da jeg prøvde den, og var således ikke pakket ut enda.

bilen hadde jo flotte kjøre-egenskaper, og virket til å være mere "påkostet" enn SM. følte og at det ikke fantes krengning i denne bilen. må si den var en nydelig bil på alle måter, men jeg savnet å kunne åpne glasset på bakdøren.

Tror dette må være den mest vellykkede og flotte bil hyundai noen gang har presantert oss kunder.

Men nå koster jo disse bilene og en god del her i landet, og med to sett hjul, krok og motorvarmer, så er vi jo rundt 500.000 nkr. nå er det riktig nok en introduksjonspris med -20.000 kr på veil pris nå i starten, men alikevel mye penger.

vi får se om ikke det blir en sånn om en tre års tid, men jeg er svært fornøyd med min nye SM VGT, og koser meg med den. føler nok SM har noe mere identitet, og jeg liker denne bilen også svært godt.

Vegard

86
Nå alla VIPare...
När kommer provkörningsrapporterna? Många var kallade men få är rapporterna. Vore skoj om ni delade med er av upplevelserna till oss övriga.
Har själv inte fått möjlighet att provköra, utan kan bara svamla på och tycka till på samma sätt som de flesta på denna tråd.

Var nog mest nyfiken på att få se den nya och möjligheten kom tisdagen den 21 mars. Ingen flott inbjudan, utan bara behov av att fylla på bensintanken. Befann mig då i Bålsta längs E18. Medan tanken fylldes, höjde jag blicken och såg att macken låg granne med en Hyundaifirma. Passade då på att svänga in på deras gård, och se, där ute i kylan stod den nya!!!
I mina ögon kanonsnygg. Innanför portarna fanns ännu ett exemplar och en trevlig säljare som generöst visade upp de nytvättade bilarna. Någon provkörning var inte möjlig, ty det skulle bli VIP-visning någon timme senare och då måste bilarna vara rena. Kanske han missade en affär just då, men gjorde flera goda till kvällen?

Nästa kontakt med den nya Santan gjordes i lördags den 1/4. Hade varit till grannbyn för att köpa Santa Fe-vin (se annan tråd). På hemvägen såg jag på långt håll en mötande bil som såg ut som en Santa Fe. När vi närmade oss varandra, blev det tydligt att det var den nya modellen och ingen vanlig urSanta. Måste alltså ha liknande drag med varandra. När mötet var klart spanade jag förstås i backspegeln för att se om jag sett rätt, men där var det annorlunda. Påminde mest om en VW Touareg, exakt samma uppfattning som claesburn redovisat här ovan.

Jag är i vart fall väldigt förtjust över den nya formen, må så vara att den inte har så egna linjer som den gamla, men de här tilltalar verkligen mitt estetiska sinne.

Ska åtminstone ge den en chans. Och när jag provkört den nya bilen kommer jag att dela med mig av körupplevelsen till er alla.

87
linkan skrev:Nå alla VIPare...
När kommer provkörningsrapporterna? Många var kallade men få är rapporterna. Vore skoj om ni delade med er av upplevelserna till oss övriga.
Ja?

Och var är intrycken från Stockholms Bilsalong?
Inte bara era egna intryck, utan även hur ni uppfattar stämningen runt omkring bilen - översvallande positiv eller avvaktande skeptisk?

Ös på!

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot

88
Swedefe skrev:
brodeur skrev: Intressant det där med åsikter om bilens utseende.
Ja, tycke och smak kan man ju diskutera tills man blir blå i ansiktet...

Jag själv som aldrig riktigt gillat utseendet hos SMen har ändå valt att köpa den - två gånger... :roll:

Erfarenheten säger mig att den gamla modellen snart blir hopplöst daterad när ersättaren börjar rulla omkring på vägarna.

Det är ytterst få bilar jag kan nämna på rak arm som varit tillräckligt särpräglade för att överleva designmässigt när dess efterträdare blivit "den nya standarden" - det mesta som Bruno Scacco ritade platsar, med W124 som paradexempel:

(bild kommer)

Men, även SMen har potential att bli en klassiker - inte på den stringenta elegansen och tidlösheten, utan på de knäppa och egensinniga linjerna - som faktiskt var genomarbetade ända in i inredningen; mittkonsollen, ratten och den första takkonsollen knyter alla ihop till designelement härstammar från karossen.

Men, hur tusan kunde bilen sälja om den var ful?
Och, hur kan den ha skaffat sig så många "die hard fans"?

Ja, något måste ha varit väldigt, väldigt rätt eftersom så många har knatat i väg för att köpa Santan, men ratat Tucson.
brodeur skrev: När den gamla Santan är borta är det betydligt naturligare för dess Die hard fan at välja Tuscon än nya Santan.

Nix!
Har ingen lust att dra igång ett flammande krig med en av de få Tucson-ägarna som bitit sig fast här på forumet - jag respekterar din åsikt "brodeur" - men Tucson har aldrig varit ett option för mig:

Bilen hamnade snett från början hos mig i och med pressreleaser och motorjournalisters okritiska upprapande av färdigtuggat material:

Jag förstår inte hur man lyckats presentera en bil som "mindre" än Santa Fe när den i själva verket står på bredare spårvidd, har längre hjulbas, är bredare och till och med högre än Santa Fe!?!?
Okay - millimetrar, men ändå!
Tucson är en skickligt genomförd scam - och man kan fråga sig var innerutrymmen blev av - den 15 cm kortare karossen är inte den enda förklaringen, bilen är helt enkelt slarvigt packad i jämförelse med SM.

Tucson passar säkert en viss sorts människor, men blir inget alternativ för mig; jag måste kunna lasta i bilen, jag behöver kunna komplettera med fullängdsbox, jag måste kunna dra (minst) 2 ton. Ridå Tucson!

Det som initialt fångade mig med SM var känslan av duglighet.
Släpvagnsvikten var satt skyhögt över bilarna den parades ihop med, lastutrymmet visade sig vara gigantiskt när man lastat den några gånger, och den godkända lastvikten var helt absurd - 720 kg är mer än åtskilliga macho pick-upper!

Okay, jag hade önskat mig lågväxel i den ursprungliga specen, men den specen pekade på bilar som var mer än dubbelt så dyra som vår första SM!
Den första SMen gjorde precis samma jobb som en LR Disco II hade fått göra, och den gjorde det till en avsevärt mycket lägre kapitalkostnad, väsentligt mycket mindre krångel och med en värdeminskning som är skrattretande låg; 7.- milen!!!

Tyvärr får jag inte samma vibbar kring CM - det är en snygg, hal och säkerligen säljande bil - men vad jag misstänker är den tilltalar andra kategorier än de som köpte SM.

Visst, åtskilliga kommer att byta in sin gamla och ta ut en ny, och återigen nya kundgrupper kommer att strömma till, men vad blir summan under strecket?

Min känsla är att Hyundai Svenska kommer att få kavla upp skjortärmarna igen;
CM kommer att tilltala nya kundgrupper som tidigare inte kunnat tänka sig att synas på samma gata som en Hyundaihandlare...
Där är en tröskel - bilen är kalas, men kommer man att kunna greppa kunderna ute på golvet...?
Tja, just i Göteborg har Frontbilar bra mycket större chans med sin professionalism på försäljningsidan än vad AutoWest någonsin hade haft, men hur ser det ut på landet?

Die hard SM-kunder kommer att åka i sin gamla SM så länge det går, och med stolthet, det är min gissning!
Att byta till Tucson känns ändå mer avlägset än att byta till CM, men den stora risken är att CM skjuter över målet på samma sätt som Tucson inte når riktigt fram - och plötsligt står åtskilliga Santa Fe-ianer utan en bil som matchar deras behov.

12,000 sålda Santa Fe SM i Sverige på sådär 5 år är exceptionellt,
jag tvivlar på att CM kommer att kunna matcha det!

Jag pratar inte om dina och mina egna preferenser. Det är alldeles uppenbart att du föredrar Santa ”el Clasico” och Jag Tuscon.

Om man håller sig till fakta så är det ingen större storleks skillnad, 14 cm kortare lastutrymme. Tuscon är längre om man fäller sätena. Ca 200 liter mindre totalt lastutrymme vid fällda säten. Summa summarum något mindre bil i kombination med sämre dragvikt. Detta värderar vi alla på olika sätt.

Vad jag pratar om är Hyundais marknadspositionering. Där sätter man in Tucson i samma storlekssegment som Santan och positionerar Nya Santa Fe mot större bilar. Båda bilarna ligger i det så kallade värdesegmentet och skall alltså inte konkurrerar mot BMW X3 eller Volvo XC90 som vissa pantade journalister tror.

Att sedan många gamla Santa kunder inte tycker Tuscon eller nya Santan är ett bra alternativ är smällar Huyndai får ta.

Att folk har ”ratat” Tucson till förmån för gamla santa fe är en sanning med modifikation. De har Reat gamla santan en längre tid innan nya har kommit vilket har gjort att den helt enkelt varit mer prisvärd i mångas ögon.

89
claesburn skrev:Hej på er! Jag har väntat en tid , läst era inlägg och begrundat.De som har komenterat den nya santan har varit alltigenom negativa, ni som inte ännu kommenterat kanske gillar den? Här kommer mitt omdömme. Jag tycker den är snygg ! Ser nästan ut som en VW Touareg. Stram och elegant,bort med all onödig svulstighet och plast. Går nästan ljudlöst,fin inredning och sobert belysta displayer och reglage.Utstrålar prestige. Jag vill ha! Antispinn och antisladd och massa annat lullull. När tiden är inne kommer jag att byta, min egen 04 kändes plötsligt hopplöst gammal. Kommer enligt rykten med xsenonstrålkastare och spolare senare.Priset har gått upp med 60 tusen, men det känns som man har plöjt ner mer i denna bil. Hälsningar claes.
Priset har inte gått upp med 60 000, det finns ingen 2.0L version och den har en massa finesser som standard som inte gamla santan hade.

90
brodeur skrev: Vad jag pratar om är Hyundais marknadspositionering. Där sätter man in Tucson i samma storlekssegment som Santan och positionerar Nya Santa Fe mot större bilar. Båda bilarna ligger i det så kallade värdesegmentet och skall alltså inte konkurrerar mot BMW X3 eller Volvo XC90 som vissa pantade journalister tror.
Förklara för mig som inte hänger med på segmenteringen. Vilka SUVmärken i Sverige tillhör värdesegmentet och vilka tillhör premiumsegmentet (om det så det heter)? Finns det ngt basicsegment också? Vilka ingår där?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision